Halaman

Cari Blog Ini

Selasa, 3 Disember 2013

WAKTU MENYIRAM -- Dipetik dari Ebook "Menyiram"

Ada banyak pendapat tentang waktu yag sesuai untuk menyiram. Ramai antara pekebun yang berpendapat bahawa waktu pagi adalah waktu terbaik untuk menyiram. Ini kerana tanah menjadi lembap di waktu pagi sebelum matahari naik dan memanaskan tanah tersebut. Jadi, apabila tanaman memerlukan air, air telah tersedia untuk diserap oleh tanaman. Ini mungkin sesuai jika laman kebun di rumah anda berpasir. Ada juga pekebun yang syorkan menyiram di waktu pagi dan melarang menyiram di waktu malam kerana katanya jika menyiram di waktu malam akan menyebabkan kehadiran makhluk perosak dan penyakit kerana tanah lembap sepanjang malam. Jadi, jika kebun di laman rumah anda menghadapi masalah penyakit, elok menyiram di waktu pagi.

Menyiram di waktu pagi juga sesuai jika anda tinggal di kawasan yang sejuk. Sebab itulah jika buka buku berkebun kebiasaannya disyorkan menyiram sebelah pagi kerana penulis buku berkenaan merujuk kepada kawasan iklim yang sejuk, terutamanya buku impot. Siram di waktu pagi elok di kawasan sejuk kerana cahaya pagi akan memanaskan tanah dengan cepat.

Ada pekebun pula gemar menyiram di sebelah petang, iaitu selepas tanah berada pada suhu yang paling tinggi, tetapi tidak terlewat untuk tanah menjadi tidak terlalu lembap di waktu malam. Oleh kerana ketika ini tanah masih panas (suam), suhu air juga akan meningkat dengan lebih cepat. Lagipun air akan mempunyai masa yang cuku untuk meresap masuk ke tanah di waktu malam, jadi kurang air akan hilang melalui sejatan berbanding jika disiram di waktu pagi. Oleh sebab itu, siram di sebelah petang lebih sesuai dilakukan ketika musim kemarau.

Ia juga bermanfaat kerana walaupun di waktu malam, tumbuhan masih perlukan air. Air diperlukan oleh tumbuhan bukan hanya untuk proses fotosintesis.

Kebanyakan pekebun tidak menyiram di waktu tengahari kerana air yang disiram akan sejat sebelum dapat diserap oleh tanaman. Ini mungkin benar jika anda menyiram dengan menyembur air di permukaan tanah. Lagipun ramai yang percaya titisan air yang terkena daun akan menyebabkan daun melecur. Bagaimanapun jika anda sira secara titis atau air yang hilang melalui sejatan dapat dikurangkan.

Kebiasaannya elakkan menyiram di waktu tengahari. Jika siram waktu tengahari pastikan siram dengan jumlah air yang banyak sehingga tanah benar-benar basah iaitu sehingga lejuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan