Selasa, 5 Februari 2013

Gambar Hari Ini -- Patch Herba

Patch herba tumbuh subur.

Basil, rosemary dan herba yang berasal dari kawasan Mediterranean tahan panas.  Cuaca kering seperti sekarang amat elok untuk tanaman sebegini.  Lihatlah sendiri betapa suburnya tanaman dalam patch herba di depan rumah.

6 ulasan:

  1. rosmary tu, tanam terus atas tanah ke?..bunga warna ungu kebiruan tu, bunga apa Tuan.cantik lah.
    Tak semai lagi semua herba selasih tu, nak uruskan pokok2 sayur jenis menjalar dulu, lepas ni baru selasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh tanam dalam pot besar atau terus ke tanah. Pilih tempat panas. Biasanya dalam 8 bulan selepas ditanam ketanah ia akan berbunga. Memang cantik bunganya.

      Saya pun tak sabar tunggu Puteri Purnama semai benih pokok-pokok yang menjalar. Biasanya yang Puteri Purnama tanam menjadi. Saya tak dapat tanam banyak sebab ruang terhad. :)

      Padam
    2. puteri purnama, saya silap faham. Bunga purple tu bunga dari pokok wishbone. Ia rumpai yang saya tak tergamak buang kerana bunganya cantik. :)

      Padam
  2. rosemary perlukan panas ya?... tempohari pasu rosemary saya mmg duduk ditempat yg mendapat cahaya panas pagi hingga petang... tapi pokok nampak macam kelesuan, daun dia melengkung macam terlalu panas... saya alihkan ke tpt yg hanya dapat matahari pagi dan teduh waktu petang... pokok nampak macam lega sedikit... tapi macam tak membesar pula... sama je saiznya dari dulu... :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam...
      Ini sama masalah dengan rosemary saya tak besar besar... tapi saya rasa sebab saya tanam dalam pasu kut...

      Tuan Is,
      Nak tanya juga, herbs ni boleh tanam rapat2 yer? mcm yang tuan buat ni... nampak mcm subur rapat2 pokok nyer meriah!!

      Padam
    2. ejaMaria, Ya, pokok herba lazimnya perlu letak tempat yang terima cahaya matahari sepenuhnya. Mula-mula memang perlahan, tapi bila akar dah settle, ia akan merimbun dengan cepat.

      My Name is Norah, ya boleh tanam rapat jika dibekalkan cukup baja, air dan cahaya. Oleh kerana herba yang saya tanam tak perlukan banyak air, dan dah ditanam ditempat panas, tiada masalah. Hanya baja perlu lebih sedikit. Saya guna baja organik, ditambah 2 minggu sekali.

      Padam