Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, 13 Ogos 2012

Cambahan Benih Markisa

Benih yang berkulit keras lazimnya mengambil masa yang lama untuk bercambah.  Benih Markisa akan bercambah selepas sebulan disemai.  Gambar berikut adalah kiriman Sdr Mohd Adinor.  Cambahan Markisa kelihatan lambat membesar.  Apabila ia tumbuh mencecah 30 cm, ia akan cepat membesar.  markisa adalah pokok memanjat.  Terima kasih Sdr Mohd Adinor kerana sudi berkongsi gambar.

Cambahan Markisa.  Gambar milik Mohd Adinor.

9 ulasan:

  1. Salam,

    Takder masalah:-),cadang nak pindah ke tanah kebun dalam minggu,tangguh lps raya lah.
    Skrg ni proses pindah sayur kailan n sawi ke petak kayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun sama, mengalih semaian ke patch depan rumah. Untuk pengairan semasa cuti raya rancang nak guna timer. Tai tak praktikal pula sebab salur getah terpaksa dilalukan merentas jalan. Jadi pula timer kat luar pasti mengundang sitangan panjang. Nampaknya guna drip botol air mineral lah jawabnya.

      Padam
  2. encik is, keratan mulberi saya tak menjadi. Saya letak keratan kat dalam bekas bersama tanah yang encik syorkan, jadi saya ingatkan kene tunggu kat dalam bekas biar keluar daun baru semai kat tanah.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanah yang saya beri adalah soil conditioner yang kaya dengan nutrien. Kalau tidak digaul dengan tanah, pasti keratan akan mati terbakar.

      Padam
    2. keratan mulberi saya satu pun tak tumbuh. saya dah campur conditioner dengan tanah beli dari nurseri macam dalam nota yang disertakan.

      Padam