Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Jumaat, 20 April 2012

Gambar Hari Ini -- Bangun-bangun, Cuban Oregano

Cuban oregano bukannya oregano.  Ia tumbuhan yang berbeza.  Daun bangun bangun popular di kalangan etnik India.  Ia dibuat teh atau perisa minuman.  Pokok ini mudah ditanam melalui batang.

Bangun bangun menghasilkan daun yang lebih besar jika ditanam di tempat teduh di waktu tengahari.

13 ulasan:

  1. hehehe... memula kawan saya beri pokok ini, dia beritahu 'oregano'... hairan saya sbb oregano yg saya kenal lain rupa dia... ini lain pula... bila diselidik baru tahu nama melayu 'bangun-bangun' - berfungsi merawat batuk...

    ni kdgkala masalah org kita nama 'cuban oregano' tinggal oregano je... lepas tu salah info... :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu, oregano herba rempah yang enak. Memang sangat berbeza dari bangun-bangun. :(

      Padam
    2. saya pun baru tau ni..rupa-rupanya memang tak sama..heheh..yang dalam botol biasanya nampak mcm berbiji ala ketumbar kan. silap info pasal masa ke taman botani langkawi kalau tak silap, dia tulis 'oregano' saja..hmm

      Padam
    3. Saya pernah tanam oregano dulu. Rasa-rasanya ada saya letakkan gambar. :)

      Padam
    4. bau daun dia lebih kuat berbanding oregano... ada sesetengah org kata busuk... ;p

      Padam
    5. Kedua-duanya mempunyai bau yang berbeza.

      Padam
  2. bagaimana cara buat teh guna daun pokok bangun-bangun ini sebenarnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya sedang kompil dan tunggu untuk snap gambar.

      Padam
    2. Owh...terima kasih... nampaknya akan keluar 1 lagi artikel lengkap lepas nie :)

      Padam
    3. InsyaAllah. Sebab saya memang suka teh bangun bangun. Soothing.

      Padam
  3. suzanna hamdan12 Jun 2012 10:53 PG

    salam. saya kawan baru.sya memang suka herbs! tapi pkk rosemary yg beli kat nurseri mesti kena kulat pastu mati. Sage & thyme pun tak tahan lama. Mungkin saya salah letak pokok2 tu. saya tinggal di condo,tempat terhad. Ulam raja pun tak menjd. Herba tahan panas atau redup sikit? saya nak cuba tanam dr benih pulak. Ada dlm stok en ke? dan fevret saya-kucai-tak jumpa dlm senarai. terima kasih .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ikut maklumat yg suzanna hamdan berikan, pokok tersebut mati terkena penyakit damping off atau reput batang. ia disebabkan oleh kulat.

      Padam
    2. Sy tanam pokok bangun bangun dalam pasu. Tetapi daun dibawah menjadi kuning. Adakah ia kekurangan air atau terlebih air? Sy siram 2 kali sehari.

      Padam