Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Selasa, 2 April 2013

Benih Untuk Dijual -- Betik Kampung

Betik Kampung adalah betik yang menghasilkan buah yang lebat, besar dan mempunyai isi yang manis.  Benih adalah dari jenis hermaphrodite, iaitu yang menghasilkan buah yang lebat kerana bunga yang terdiri daripada bahagian jantan dan betina.



Pokok betik kampung dengan buah yang lebat..

1 pek mengandungi 10 biji benih.  5 pek dijual dengan harga RM10. 

Cara Memesan Benih

29 ulasan:

  1. kenapa encik pilih betik kampung? kenapa tak betik sekaki.... lagi senag nak kait... ke gane encik? hehe....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pilih ikut rasa dan jenis. Benih ini dari baka yang mempunyai buah yang paling manis dan pokok dari jenis hermaphrodite. Maksudnya kebanyakan putik bunga akan lekat dan pokok berbuah lebat kerana bunga betina mempunyai debunga.
      Dulu ada jual benih betik sekaki. Yang beli benih saya pasti dah dapat tuai buahnya. Stok dah habis. Belum dapat benih hermaphrodite. Bila dapat benih yg elok akan jual semula.

      Padam
    2. OO BEGITU KE>>>> AM>> ENCIK POKOK BUAH NAGA BOLEH TANAM GUNA BENIH TAK? KAN DIA ADE BUTIL KECIL KAT DALAM BAH DIA>>>>

      Padam
    3. Buah naga biasanya ditanam dengan keratan. Kalau tanam dengan biji benih kena tunggu masa yang lama baru dapat tuai hasilnya.

      Padam
    4. am gitu ke? ammmmm______ berapa tahun beza antara biji benih dengan keratan batang?

      Padam
  2. En.Iskandar, biji benih ini harus disemai dulu?Bila boleh alih ke tapak yang ingin ditanam pokok betik ini?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, perlu semai dulu. Alih selepas 8 minggu atau bila anak pokok memenuhi bekas cambahan. Collin chan boleh rujuk posting berikut.

      http://www.tanamsendiri.com/2011/09/tanam-sendiri-betik-papaya-carica.html

      Padam
  3. encik iskandar, am... sema benih betik yg encik kirim tak tmbuh pun, hehe.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah berapa hari semai? Nanti saya ambil sample dari batch benih tersebut dan uji semula.

      Padam
    2. Puteri Purnama telah mendapat hasilnya daripada benih betik tanamsendiri. Kalau dipetik muda, enak juga dibuat jeruk.

      Blog DalamLingkaranIni

      Padam
    3. entahlah encik, sya semai sekali gus... tpi nampak gayanya roselle plak pecut, sampai sekarang anak betik sya tak nampak, am.... benih betik sya semai ikut cara tuan mcam yg tuan ajar kat gmail, pun tak tumbuh2... aduh mcam maner ini encik,? silap sya ker? sebab tanam terus kat tanah? .....

      Padam
    4. Alhamdulillah Pencari Kedamaian telah tumbuh. Jangan usik benih bimbang akar derambut rosak. Kalau akar rerambut rosak benih akan mati.

      Padam
  4. ada stok lg tak en iskandar..?

    BalasPadam
  5. betik mexico ada x? size kecik punye.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tiada, yang kecil yang kami ada betik eksotika, dan yang pokok rendah, betik sekaki.

      Padam
    2. Sama dengan betik kampung, 10 biji RM2.

      Padam
  6. salam, nak tanya pokokbetik mana yg cepat berbuah. terima kaseh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betik ambil masa 6 bulan untuk berbuah. Ada yang kata betik sekaki ambil masa 4 hingga 6 bulan, tapi dari pengalaman saya, ia ambil masa 6 bulan juga.

      Padam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bboleh hubungi melalui emel, iskandar.abdulrashid@gmail.com atau sms 0175009364.

      Padam
  8. en. Is sy ada tgok dlm blog puteri purnama pasal betik sekaki
    betik tu mmg pokok rendah er... klu tanam gune pasu.. pasu ukuran berapa bole digunakan ??
    juge sy nk tanya tanam sayur-mayur yg mcm encik punya ni.. pasu atau polybag size apa eloknya digunakan ...??

    sbb rumah sy ni xde taman luas hnya ada ruang yg sgt terhad
    terima ksih smoga encik respond ulasan ni :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, betik tu 3 kaki dah berbuah. Sangat sesuai tanam dalam pasu besar. Pasu saiz sederhana pun ok.
      Blog ini memang disasarkan untuk orang macam kita yang tiada ruang luas untuk berkebun.

      Padam
    2. en,Is .. ada lagi x benih betik sekaki tu, sy nak 1pek klu ada so .. tambahkan dlm senarai benih2 yg sy book tu ari ( sy yg bagi email atas nama miyasuparman82@yahoo.com ) n hehe dan benih kongsi jun'13 yg sy minta tu timakasih sy akan email encik bila dwit dah bank in :)

      Padam
    3. Ya, masih ada. Saya simpankan untuk Miya Hs.

      Padam