Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Jumaat, 21 Oktober 2011

Tanam Sendiri -- Kobis Cina Ong King

Kobis Cina Ong King adalah sepupu kobis biasa (dari keluar Brassica) dengan rupa seakan-akan salad romaine.  Rasanya enah, kuat sedikit dan pasti digemari.  Kobis ini bukan dari jenis yang menghasilkan jantung, maksudnya kobis ini mempunyai daun yang terbuka.  Ia enak dipetik terus makan, iaitu sebagai ulam dicicah sambal ketika makan bersama nasi atau dimasak sebagai lauk.

Tanah
Sama seperti jenis kobis dan sawi yang lain, Kobis Cina Ong King perlukan tanah yang subur yang mampu menyimpan lembapan.  Tanah gambut atau tanah liat yang diperkaya dengan baja kompos amat sesuai digunakan. pH tanah yang sesuai, 6.0 - 7.0

Menyemai
Semai ditempat semaian atau di dalam bekas.  Seeloknya semai dalam pot kecil (10 cm) 2 biji benih dalam satu pot sedalam 0.5 hingga 1.5 cm.  Anak benih akan bercambah dalam masa 7 hari selepas disemai.  Apabila cambahan keluar dan menghasilkan 2 set daun baru, gunting cambahan yang kurang cantik.  Biarkan 1 cambahan sahaja dalam satu pot.

Mengalih
Apabila akar memenuhi pot, iaitu kira-kira 2 hingga 3 minggu selepas menyemai, alih ke dalam pot yang lebih besar atau ke tanah.  Jarakkan  antara cambahan kira-kira 30 - 45 cm iaitu 12 hingga 18 inci.   Pokok ini sangat sensitif, jadi pastikan akar tidak cedera ketika mengalih.    Pastikan tanah mendapat cahaya matahari pagi sepenuhnya atau jika tanam dalam bekas di dalam rumah, letakkan pot di tepi tingkap mengadap cahaya matahari pagi.

Menyiram
Siram rata tetapi jangan sampai air bertakung.  Di musim kering, siram setiap hari terutamanya di sebelah pagi.  Jangan biarkan tumbuhan kering untuk mengelakkan dari tumbuhan mengeluarkan bunga.  Apabila ia berbunga, daun akan menjadi lebih kecil, batang akan berserat dan kurang enak dibuat ulam.

Merumput
Merumput sekurang-kurangnya 2 minggu sekali untuk mengelakkan persaingan cahaya dan baja.

Membaja
Gunakan baja kompos (organik) dan tambahkan dua minggu sekali.  Seminggu sekali, siram dengan air ikan untuk pastikan pertumbuhan yang cepat.  Tumbuhan ini perlukan Nitrogen, fosforus dan kalium yang banyak.  Jika gunakan baja kimia, gunakan baja NPK.

Tuaian
Tuai antara 8 hingga 12 minggu.  Anda boleh potong daun atau tuai menggunakan teknik potong dan tumbuh lagi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan