Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Sabtu, 4 Januari 2014

Benih Untuk Dijual -- Sawi Hong Kong, F1 baka 007



Sawi Hong Kong yang ditanam dalam pasu.


Benih Sawi Hong Kong

Sawi hong kong matang dalam masa 1 bulan.  Ia menghasilkan sawi yang rangup serta berbunga.  Sesuai digoreng bersama bawang putih.  enak juga dijadikan ulam jika dituai terus makan.

Satu pek mengandungi 50 benih.  5 pek RM10.00


Cara Memesan Benih

--------------------------------------
Posting asal 12/5/13
Posting semula 4/1/13

14 ulasan:

  1. gamba pokok nyer takde ker

    BalasPadam
  2. En. Iskandar, sawi ini juga tahan panas? Minta maaf sb. byk soalan, maklumlah, baru belajar...terima kasih krn sudi berkongsi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok sawi perlukan banyak cahaya. Kalau tanam di tempat redup, pertumbuhannya perlahan.

      Padam
  3. oh...gitu rupanye...terima kasih...

    BalasPadam
  4. salam En.Iskandar...
    sawi btg putih yg biase dijual di pasar tu dipanggil sawi ape yer..

    BalasPadam
  5. Sawi dalam pasar ada banyak jenis.

    BalasPadam
  6. benih sawi jenis ape yg En.Iskandar jual berbatang putih..tgh planning nk order ni...hehe

    BalasPadam
  7. salam tuan Iskandar, saya dah tanam sawi pemberian tuan.tapi macam terbantut pembesarannya. saya ingin tanam didalam pasu sahaja sebab tanah kawasan rumah mcm beracun dan tak elok utk tanaman.tanah saya guna adalah tanah organik. adakah terbantu sebab tempat tanaman tak sesuai?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada beberapa kemungkinan. Mungkin tanah tidak cukup udara (padat), atau terdapat waktu kering sebelum disiram semula. Saya pun tanam dalam pasu. Saya gaul tanah dengan baja organik 2 minggu sekali. Kemudian saya siram dengan air basuhan ikan setiap 2 hari.

      Padam
  8. Elok terdedah dgn cahaya pagi atau petang?
    Ruang saya tanam hanya dapat cahaya tengahari bawa ke petang.
    Benih sawi yang saya beli dari en isk dah bercambah tapi batang dia panjang2 daan tak tegak. Baru pindahkan ke rise bed 2 hari setelah 3 minggu dalam container

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seeloknya sebelah pagi sebab kadar fotosintesis paling tinggi sebelah pagi.

      Padam
  9. Salam...macamana nak tuai sawi ni? Potong daun saja ke? Kerat atau cabut akan terus?

    BalasPadam