Selasa, 27 Disember 2016

Cari duit sikit, sambil sambil sebar maklumat

 Ada yang minta daun Pluchea untuk buat teh.
Kami belum sempat keringkan daun. Bagaimanapun rakan-rakan boleh keringkan sendiri, atau rebus dengan gula melaka. Satu cawan daun, satu keping (kerek) gula melaka, air 3/4 periuk kecil.

Jika ada kesan laxative, asyik nak ke bilik kecil, rebus tanpa gula melaka.

Hidangkan ketika masih suam.

Boleh juga buat ulam. Cicah sambal belacan best. Tapi lupakan nak diet kalau buat ulam. Memang bertambah dua tiga kali.

Satu peket plastik zip saiz 9 x 6 inci.

Bayar RM20, kiriman melalui poslaju.

Bayaran boleh dibuuat ke mana-mana akaun berikut.
Iskandar ab Rashid
Affin 205470241951, atau
BSN Giro 1010929000080825, atau
Bank Islam 12092020181754
atau
Zaitun Ismail
CIMB
7017583738
Abdul Rahman bin Iskandar
Maybank
162441150114
atau bayar ke akaun PayPal
iskandar@tanamsendiri.com
Ketika membuat bayaran gunakan maklumat berikut:
Recipient email: iskandar@tanamsendiri.com
Recipient Mobile: 0183601610

Apa khasiat Pluchea? Banyak.
#khasiatPluchea

 Ada yang minta daun Pluchea untuk buat teh.
Kami belum sempat keringkan daun. Bagaimanapun rakan-rakan boleh keringkan sendiri, atau rebus dengan gula melaka. Satu cawan daun, satu keping (kerek) gula melaka, air 3/4 periuk kecil.

Jika ada kesan laxative, asyik nak ke bilik kecil, rebus tanpa gula melaka.

Hidangkan ketika masih suam.

Boleh juga buat ulam. Cicah sambal belacan best. Tapi lupakan nak diet kalau buat ulam. Memang bertambah dua tiga kali.

Satu peket plastik zip saiz 9 x 6 inci.

Bayar RM20, kiriman melalui poslaju.

Bayaran boleh dibuuat ke mana-mana akaun berikut.
Iskandar ab Rashid
Affin 205470241951, atau
BSN Giro 1010929000080825, atau
Bank Islam 12092020181754
atau
Zaitun Ismail
CIMB
7017583738
Abdul Rahman bin Iskandar
Maybank
162441150114
atau bayar ke akaun PayPal
iskandar@tanamsendiri.com
Ketika membuat bayaran gunakan maklumat berikut:
Recipient email: iskandar@tanamsendiri.com
Recipient Mobile: 0183601610

Apa khasiat Pluchea? Banyak.
#khasiatPluchea

Daun pluchea yang dipetik dan dibungkus segar.

Biologi Benih

Elok juga kalau kita faham tentang biologi benih ni. Kita boleh simpan benih lebih lama, hasilkan benih sendiri, aktifkan benih yang dorman (tidur), dan juga hasilkan benih yang hasilkan tanaman yang lebih bermutu. Semua ini mungkin menjadi kenyataan, kalau kita faham tabii benih.

Tanaman kita ada potensi untuk hasilkan benih. Kita boleh simpan benih yang bernas, jadi lain kali tidak lagi perlu membeli benih.

Kebanyakan kita yang berkebun, walaupun setakat berkebuun di rumah, faham benar tentang proses asas penghasilan benih. Namun begitu, lebih elok dan bermanfaat kalau kita dapat belajar lebih mendalam tentang proses fisiologi penghasilan benih.

Antara perkara yang dimaksudkan ialah bagaimana tumbuhan menghasilkan bunga, bagaimana bunga didebunga, tentang cara tumbuhan membiak, serta proses buah meranum.

Sambil sambil itu dapat membiasakan diri dengan istilah botani yang lazim digunakan oleh botanis untuk membezakan jenis jenis benih, buah, dan lain-lain.

Oh, kita hanya akan bincangkan tentang tumbuhan aras tinggi aja. Tumbuhan aras rendah, iaitu tumbuhan yang membiak dengan spora, misalnya paku pakis dan lumut tidak dibincangkan. Tumbuhan aras tingga adalah tumbuhan yang hasilkan biji benih. Ada dua kategori, yang hasilkan biji benih yang terdedah yang disebut gimnosperma, dan yang hasilkan biji benih di dalam buah yang disebut angiosperma.


Berminat?

Biji tomato daripada buah yang ranum boleh dibuat benih.

Ahad, 25 Disember 2016

Tanam Sendiri Kohlrabi

Kohlrabi adalah sayur brassica dengan batang yang membengkak membentuk bola. Jika ditanam pada waktu yang serasi dan dituai muda,isinya mempunyai sari manis. Masak seperti lobak bit atau turnip. Daun kohlrabi juga boleh dimakan. Masak seperti kailan.

Kohlrabi perlukan cahaya penuh. Tambah kompos dalam 10 cm ke dalam tanah sedalam 20 cm sebelum mengalih anak pokok kohlrabi. Semai benih di dalam bekas semaian 4 hingga 6 minggu sebelum mengalih. Apabila anak pokok mencecah 10 cm, alih anak pokok ke tanah atau bekas yang besar sedalam 15 hingga 20 cm.

Jarakkan kira-kira 15 cm antara anak pokok.

Sentiasa periksa kelembapan tanah. Siram apabila perlu. Kekalkan tanah supaya lembap tetapi jangan terlalu basah. Apabila anak pokok mencapai 1 bulan, siram atau sembur dengan the kompos di sebelah petang sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.

Apabila bola kohlrabi mencecah sebesar bola tenis, tuai. Jangan tunggu terlalu lama kerana apabila pokok tua, rasanya menjadi pahit.


Kohlrabi adalah keluarga brassica, ia mempunyai musuh yang sama dengan kobis. Periksa daun dan batang. Kutip dan musnahkan ulat yang menyerang.

Pokok kohlrabi.

Baka yang sesuai untuk haiwan peliharaan (pet)

Selepas meneliti kriteria yang berkait dengan keperluan anda, elok juga dapatkan sihat daripada penternak arnab. Ini kerana mereka mahir tentang baka dan tabiat arnab.

Kini ramai orang membela arnab sebagai haiwan pelihharaan. Arnab sesuai dibela sebagai haiwan peliharaan di dalam atau di luar rumah. Ini kerana arnab tidak bising dan tidak perlu dibawa ke vet. Bagaimana pun jika dibela di dalam rumah elok diletak di dalam sangkar. Ini kerana arnab berak merata dan ia gemar menggigit kabel serta wayar yang ada.


Mana-mana baka pun sesuai dijadikan haiwan peliharaan. Bagaimana pun jika anda berniat untuk membiak arnab untuk dijual sebagai haiwan peliharaan, saya syorkan baka yang kecil. Ini kerana ia lebih laris. Antara baka yang serasi ialah Netherland Dwarf, Mini Lop, Dutch, dan Holland Lop.

Arnab baka Netherland Dwarf sesuai dijual sebagai haiwan peliharaan.

Sabtu, 24 Disember 2016

Memilih Arnab

Memilih Arnab
Arnab memang ada pelbagai baka. Pilihan memang banyak. Nak pilih baka yang mana? Ia bergantung kepada sasaran anda. Jika nak buat pet, pilih baka yang comel dan kurang agresif, serta lambat membiak. Jika nak ambil bulu atau kulit dengan bulu tebal, pilih bakan yang berbulu tebal. Saya pula bela arnab supaya ia makan sisa kebun, dan tinjanya diberi kepada cacing, dan akhirnya menjadi baja. Saya juga ingin sembelih untuk dagingnya, jadi saya pilih yang tahan penyakit serta cepat membiak.

Biasanya pilihan baka arnab bergantung pada kriteria berikut.

  • Sedia ada. Kita dapat beli dari mana-mana kedai pet atau dapat daripada orang yang sedang membelanya. Kalau inginkan baka eksotik dan tidak ada dijual dimana-mana, tak dapat juga.
  • Harga. Arnab baka biasa murah. Yang eksotik agak mahal. Beli ikut kemampuan.
  • Kos penjagaan. Arnab perlukan reban, makanan dan perkakasan yang lain. Di peringkat awal anda perlu berbelanja. Ambil kira semuuanya. Nak bina reban atau nak beli sangkar. Semuanya melibatkan perbelanjaan.
  • Jumlah penjagaan. Ada arnab yang perlu penjagaan yang lebih. Misalnya baka angora perlu diketam bulunya dan ini memerlukan perbelanjaan tambahan.
  • Mudah membiak. Ada arnab mudah membiak. Ada baka yang sukar. Jika ingin bela sebagai pet, pilih yang suukar membiak. Jika ingin bela untuk daging atau untuk dijual, pilih yang cepat membiak, dan pastikan ada pasangannya.


Ambil masa. Buat homework dulu. Cari maklumat. Kemudian baharu buat keputusan.

Arnab baka biasa cepat membiak dan tidak cerewet penjagaannya.

Masalah Haiwan Perosak (Bahagian 1)

Apabila disebut haiwan perosak, apa yang saya maksudkan ialah haiwan besar misalnya ayam, kucing, tupai, arnab, kambing, kera, dan lembu. Biasanya jika tinggal di taman perumahan, haiwan perosak terhad kepada kucing peliharaan sendiri atau milik jiran, arnab yang terlepas, atau tupai. Jika tinggal di kampung, anda mungkin menghadapi masalah dengan ayam peliharaan atau milik jiran, lembu, babi hutan, serta kambing.

Cara mengendali haiwan perosak adalah berbeza dengan cara mengendali serangga perosak. Jika serangga perosak, kita boleh tangkap dan bunuh. Jika dengan haiwan perosak, kita tidak boleh berbuat begitu. Misalnya jika kucing jiran menceroboh perkarangan rumah dan buat jamban di atas batas kebun, tak kan boleh ditangkap dan bunuh kucing tersebut. Jikanak pukul pun, tak boleh kerana anda mungkin akan menyinggung perasaan jiran dan tindakan tersebut boleh menyebabkan jiran bermasam muka.

Haiwan perosak pula berubah-ubah tabiatnya mengikut cuaca, jumlah tanaman makanan yang ada, jumlah haiwan di dalam kumpulan, musim mengawan, serta apa yang ada di perkarangan rumah kita.

Kebun sayur kita menjadi sasaran kerana kucing melihat tanah yang terdedah sebagai jamban, ayam melihat bijirin dan cacing tanah sebagai makanan, kambing melihat sayur sebagai makanan, lembu yang dahaga melihat bekas air sebagai penghilang dahaga. Kadangkala, jiran juga boleh jadi haiwan perosak. Mereka melihat tanaman kita sebagai tempat nyamuk membiak dan kadang-kadang akan merosakkan tanaman kita.

Kambing yang dibiarkan bebas menjadi masalah kepada mereka yang berkebun di kampung.


Bagaimanakah caranya kita melindungi kebun di perkarangan rumah kita daripada menjadi sasaran haiwan perosak?


Bersambung….

Jumaat, 23 Disember 2016

Arnab Di Perkarangan Rumah

Kenapa nak bela arnab? Ia kan makan tanaman?

Betul tu. Sebab itulah kita yang berkebun di rumah patut bela arnab. Ia tolong makan sisakebun dan rumpai. Tinjanya boleh dikomposkan. Arnab cepatkan proses penguraian sisa kebun. Bila dicampur ke timbunan kompos, cacing tanah akan makan tinja arnab. Hasilnya, serbuk seperti serbuk kopi yang dikenali sebagai vermikompos. Ia kaya dengan dengan nutrien ringkas yang mudah diserap oleh tanaman.
Lagipun, arnab cepat membiak. Ia adalah sumber protein. Kulitnya pula boleh dijadikan bahan mentah untuk kraftangan. Cacing tanah pula boleh dikutip dan dijual di kedai pancing sebagai umpan.

Bila saya lihat arnab, saya nampak tanaman organik yang subur, saya nampak kari daging arnab, saya nampak dompet kulit, saya nampak bekas plastik berisi cacing tanah tersusun di kedai pancing.

Arnab banyak membantu dalam aktiviti berkebun di perkarangan rumah.

Kotak Sarang Untuk Tarik Kehadiran Burung

 Jika tiada pohon yang sesuai untuk burung bersarang di perkarangan rumah, bina kotak sarang untuk menarik burung bersarang di perkarangan rumah. Kebiasaannya kotak sarang serasi jika dimensinya kena dengan jenis burung.

Kotak sarang ada dijual di nurseri tanaman atau di kedai hiasan perkarangan rumah. Anda juga boleh bina sendiri kotak sarang. Kotak sarang ada pelbagai bentuk dan saiz. Jika ingin bina sendiri, ikut panduan berikut.

  • Buat lubang masuk.
  • Lindungi kotak sarang daripada hujan dan angin.
  • Elakkan meletakkan kotak sarang di dalam semak atau di tempat yang redup.
  • Pasang kotak sarang pada tiang dengan kedudukan yang tinggi.
  • Kesatkan permukaan di dalam kotak sarang supaya anak burung dapat berjalan.
  • Buat liang di sebelah atas kotak sarang supaya udara bebas mengalir.
  • Gunakan skru untuk lekatkan dinding sarang supaya dapat dibuka untuk membersihkan kotak sarang.
  • Apabila anak burung dah keluar meninggalkan sarang, keluarkan sarang yang lama dan bersihkan kotak sarang.

Gunakan papan untuk bina kotak sarang. Elakkan menggunakan bahan logam kerana ia akan menjadi terlalu panas di waktu tengahari. Ketika burung ada di dalam sarang, elakkan daripada mengintai sarang tersebut. Ia akan membuatkan burung menjadi cemas dan berpindah ke tempat yang lain.


Contoh pelan kotak sarang akan diberikan di dalam kiriman yang akan datang.

Burung bersarang dan membiak di dalam kotak sarang.

Khamis, 22 Disember 2016

Apa apa pun boleh

Biasanya bila bercakap tentang berkebun, macam-macam pantang larang yang kita dengar.  Ada sesetengah orang aja yang boleh berkebun.  Yang lain tu, tangan panas.  Tanam apa pun tak menjadi.

Dulu, orang tak tahu kenapa semai benih tak bercambah. Kenapa tanah ini menjadi, tanah itu tak menjadi.

Sekarang orang dah tahu rahsianya.  Tiada lagi tangan panas.  Yang penting, faham dan ubahsuai ikut keadaan.  Alasan tak berkebun kerana tangan panas, tiada ruang, tiada masa dah tak boleh pakai.  Nak atau pun tak nak aja.

Kalau nak, dalam cawan pun boleh menanam.  Untuk cahaya letak bekas tepi tingkap.  Tiada benih, kami ada.  Menyemai tapi gagal, boleh dapatkan plugs anak pokok.

Apa-apa pun boleh whatsapp kami, 0183601610.


Pokok sawi renek di dalam cawan.

Alih Semaian Ke Tempat Cerah

Apabila semaian dah tumbuh, ia perlukan cahaya.  Kita perlu alih ke tempat yang cerah.  Jika tidak alih, anak pokok akan tumbuh lonjong.  Ini tidak elok kerana ia sukar dikendali dan mudah patah.

Makanan Burung Yang Bertandang

Untuk menarik kehadiran burung, ada yang tanam pokok beri. Antara pokok yang jadi kegemaran burung ialah pokok ros liar, kemunting, senduduk, mulberi, letup kelambu, jambu batu, jambu air, dan letup-letup.

Ada yang menanam pokok buah untuk dimakan buahnya. Saya pula tanam pokok mulberi untuk dituai oleh cucu. Sudah tentu saya tidak mahu burung memakan buah mulberi yang ranum. Untuk melindungi buah daripada dimakan burung, pasang halangan misalnya jaring atau bungkus buah.

Jika membuat kompos sendiri, timbunan kompos juga boleh jadi tarikan kepada burung. Di perkarangan rumah kami, ada burung tekukur dan ketitir menyelongkar dan mengais timbunan kompos untuk memakan biji rumpai yang luruh daripada keratan rumpai. Elakkan membuang sisa dapur, terutamanya sisa daging dan ikan ke dalam timbunan kompos kerana ia akan menarik perhatian burung yang agresif, misalnya gagak.


Selain daripada burung, kelawar juga rakan kebun. Setiap malam seekor kelawar mampu menangkap lebih daripada seribu ekor serangga yang menyerang tanaman sayur di waktu malam. InsyaAllah saya akan bercerita tentang kelawar di dalam posting yang akan datang.

Burung singgah ke perkarangan rumah untuk memakan buah yang ranum.

Rabu, 21 Disember 2016

"Beli lah Pak Pokok Ini, Nggak Rugi"

Pluchea indica, atau beluntas.

Kami dapat anak pokok daripada seorang penjaja di Pasar Semenyih. Mulanya saya menolak tawaran penjaja tersebut kerana harga yang diletak terlalu tinggi.

Ini bukan pokok buah tin, ini pokok ulam sahaja. Tak kan harga setinggi ini. Alasan yang saya beri.

Pokok tin dapat nikmat makan. Pokok ini dapat nikmat kesihatan. Kalau badan tak sihat, nikmat makan juga hilang pak. Penjaja memberi hujah memujuk.

Saya renung wajah penjaja tu. Terlintas, mungkin untuk berbelanja barang keperluan. Saya hulurkan bayaran, di rumah bertambah satu lagi tanaman, yang ketika itu masih ada perasaan waswas.

Selepas dialih dan dicuba makan, wah memang enak dibuat ulam. Bunga nya pula penarik serangga bermanfaat. Lebah dan kelulut berterbangan, mengutip debunga dengan lahap. Mungkin benar, banyak khasiat.

Lepas tanam pokok ni, tomato, labu, cili dan terung semua lebat. Apa tidaknya, kehadiran serangga pendebunga sememangnya bermanfaat. Alhamdulillah.

Setelah menikmati daunnya sebagai ulam dan the, terliintas untuk buat carian. Rupa-rupanya memang berkhasiat.

Berikut antara cara memakannya.

1. Untuk anak-anak yang hilang selera makan. Lumatkan kira-kira 1 sudu besar dan campurkan dengan beras untuk tanak 1 periuk nasi. Hidangkan nasi seperti biasa.

2. Untuk hilangkan sakit sendi, bancuh 15g daun di dalam 1 liter air yang mendidih dan biarkan selama 15 minit. Tapis dan minum airnya.

3. Untuk masalah bau badan, makan pucuk daun sebagai ulam.

4. Untuk sejukkan badan, minum teh beluntas.

5. Orang Thailand gunakan air rebusan kulit batang dan rebusan akar untuk menyelesaikan masalah buasir.

6. Untuk hindar masalah batu karang, orang Thailand minum teh beluntas. Khlu nama di sana.

Sebenarnya banyak lagi khasiat dan kegunaan Puchea indica, insyaAllah akan dibincangkan.

Mana nak dapatkan daunnya yang segar?

Whatsapp 0183601610.

Pokok Pluchea indica, digunakan sebagai ulam dan makanan kesihatan.



Selasa, 20 Disember 2016

Burung Di Perkarangan Rumah

Kita yang berkebun secara organik, burung boleh jadi rakan kebun.  Ada yang risau sangat buah yang kurang sebab burung makan buah.  Alahai, biasanya burung makan buah yang dah ranum sahaja.  Biasanya buah yang terlebih ranum, kita pun tak tuai.  Dibiarkan luruh begitu sahaja.

Apa yang bestnya tentang burung?

Ia makan bena, ulat, belalang, dan benih rumpai.  Tanpa burung, semuanya bermaharajalela.  Pokok dalam perkarangan rumah kita akan tumbuh subur.

Kita boleh pujuk burung supaya singgah di tempat kita.  Bagaimana?
Dengan menyediakan tempat berlindung, makanan, serta air mandian.  Sediakan kotak sarang di tempat yang selamat.  Makanan?  Sediakan penyap makanan yang diisi dengan bijirin, atau elok lagi tanam pokok yang menarik burung, misalnya pokok bunga matahari, kemunting, senduduk, atau betik.  Jika tanam betik, tinggalkan sebiji buah yang meranum untuk burung.  Tempat mandi, isikan air di dalam dulang atau buatkan bird bath.

Pohon yang rimbun jadi tempat berlindung.  Tanam beberapa pohon untuk burung.  Tak rugi.  Dengan kehadiran burung, tuaian sayur kita pun lumayan.

Jika bela kucing, kurung di waktu pagi kerana masa itu burung bertandang mengutip serangga yang menyerang tanaman.  Kalau tak dapat kurung kucing, pasang loceng di tengkuknya.  Apabila bergerak, loceng berbunyi tanda amaran kepada burung yang bertandang.

Di perkarangan rumah kami ada pelbagai burung yang singgah termasuk merbah putih, ciak, dan gembala kerbau.  Habis biji rumpai, bena dan kelkkatu dikutipnya.  Ulat bulu pun tiada peluang meratah sayur yang kembang subur.

Pernah semasa di kampung, kami sengaja beli burung puyuh dan dilepaskan bebas.  Sekali sekala kami tambah yang baharu kerana ada aja yang jadi korban buruan kucing.  Lama kelamaan puyuh menjadi mahir menyusur perkarangan rumah mengelak kucing yang mahir menyerang hendap.  Lama kelamaan terlihat kelibat puyuh sepasang dan beberapa ekor anaknya.  Warna pun yang terang berkilau tidak lagi pudar seperti puyuh kurungan.

Puyuh jantan di atas tiang.  Gambar milik Mrs Brown.

Subuh kedengaran puyuh berkukuk dari atas seludang kelapa di tepi tingkap rumah.  Rahmat.  Tiada lagi kekabuh terung, lalat putih mengacau cili, bena hitam mengacau kacang.  Semua tanaman seperti di zaman kegemilangan.  Tuaian, sukar diceritakan.

Sabtu, 17 Disember 2016

Nasi Moringa -- Repost

Macamana nak guna daun moringa?
Jika anak-anak sukar makan nasi, elok dihidangkan nasi moringa. Ia serasi dihidangkan bersama lauk yang serasi dengan nasi minyak, misalnya ayam masak merah. Walau begitu, nasi moringa boleh dihidangkan begitu sahaja. Ia memang enak. Ini kerana moringa boleh digunakan sebagai perisa makanan.
Nasi moringa adalah masakan daripada resepi Puan Zaitun Ismail. Resepi ini telah digunakan di kedai makan di luar negara.

Nasi Moringa


Bahan-bahan
3 cawan beras
3 cawan air (3 ¼ cawan jika sukakan nasi yang lebih lembut)
1∕3 cawan daun moringa
1 sudu teh garam

Cara-caranya
1. Basuh beras.
2. Basuh daun moringa dan kisar bersama 1 cawan air.
3. Masak nasi dengan air moringa dan lebihan air (2 cawan atau 2 ¼ cawan air untuk nasi yang lembut) bersama 1 sudu teh garam.
4. Enak dihidangkan bersama ayam masak merah.

Untuk air nasi, gunakan air daun moringa yang dilumatkan.


Sila Share.
Anak pokok baka Yunnan umur 3 bulan, RM50.
Yang umur 9 bulan RM150.
Harga dah termasuk pembungkusan dan kendalian poslaju.
Bayaran boleh dibuat melalui mana-mana akaun berikut.
Iskandar ab Rashid
Affin 205470241951, atau
BSN Giro 1010929000080825, atau
Bank Islam 12092020181754
atau
Zaitun Ismail
CIMB
7017583738
Abdul Rahman bin Iskandar
Maybank
162441150114
atau bayar ke akaun PayPal
iskandar@tanamsendiri.com
Ketika membuat bayaran gunakan maklumat berikut:
Recipient email: iskandar@tanamsendiri.com
Recipient Mobile: 0183601610

Jumaat, 16 Disember 2016

Khasiat Moringa oleifera

Moringa oleifera atau pokok kacang kelor adalah pokok yang kaya dengan asid amino perlu, mineral, serta vitamin. Moringa kini dilabelkan sebagai 'superfood' kerana khasiatnya yang banyak.
Selain daripada sebagai sayur, daun moringa dimakan sebagai ubat dan diminum sebagai the atau minuman kesihatan. Moringa juga dimasak sebagai perisa makanan. Letak sedikit aja, nasi, kari, sup, ada umph!



Jika nak bercerita tentang khasiat moringa, 1001 malam pun tak habis.

Ya, betul tu, pokok mungga, pokok kacang kelor. Setakat tahu, elok tapi masih tak bermanfaat. Kita kena makan, baharu dapat manfaatnya.



Ya, kami ada stok anak pokok. Keratan pun ada. (Whatsapp 0183601610 untuk maklumat lanjut).

Saya akan senaraikan 10 manfaat aja. Itu pun kalau rajin baca.



SATU
Daun moringa pada dengan khasiat.
Ia kaya dengan vitamin, mineral, dan amino asid perlu. Oleh sebab itu moringa dapat menyelesaikan masalah kurang zat.



DUA
Moringa menentang radikel bebas.
Radikal bebas membuatkan regangan pengoksidaan yang mampu memusnahkan sel. Moringa menentang radikel bebas yang dengan itu menyelamatkan sel daripada rosak atau bengkak. Sel dapat berfungsi seelok mungkin. Ini membantu anda awet muda.

TIGA
Moringa menentang inflamasi (bengkak) sel.
Sel bengkak adalah punca utama penyakit kronik seperti diabetes, bengkak sel dalam salur pernafasan, penyakit kardiovaskular (sakit jantung), arthritis (sakit sendi) dan kegendutan (obese). Moringa menghalang sel membengkak. Jadi ia dapat selamatkan anda daripada diabetes, bengkak sel dalam salur pernafasan, penyakit kardiovaskular (sakit jantung), arthritis (sakit sendi) dan kegendutan (obese).



EMPAT
Moringa membantu mengurangkan tanda diabetes.
Daun moringa membantu mengurangkan aras lipid (lemak) dan glukosa (gula) serta mengawal selia rangsangan pengoksidaan di dalam pesakit diabetes. Maksudnya, moringa mampu mengurang serta menstabilkan aras kolesterol dan gula di dalam darah. Ini dapat menyelamatkan sel badan daripada musnah. Orang yang ada diabetes dan gendut wajib makan moringa.

LIMA
Moringa melindungi sistem kardiovaskular. Oleh kerana moringa dapat mengurangkan aras kolesterol di dalam darah serta inflamasi sel, moringa menghalang salur darah daripada tersumbat.

ENAM
Moringa baik untuk otak.
Moringa mampu meningkatkan daya kognitif serta fungsi otak yang lain. Ini kerana moringa dapat meningkatkan aktiviti penghantaran isyarat di dalam sistem saraf. Nutrien yang ada di dalam moringa juga dapat menghindar kemurungan serta meningkatkan rasa bahagia.



TUJUH
Moringa melindungi hati.
Ia kaya dengan polifenol yang melindungi hati daripada rosak akibat toksin dan oksidasi. Moringa juga mengurangkan risiko serangan fibrosis.
Hati bertugas meleraikan bahan toksin di dalam darah, menghasilkan hempedu, membakar fruktusa (gula), membakar lemak, serta memproses nutrien. Semua tugas ini dapat disempurnakan dengan bantuan enzim. Moringa mengekalkan aras enzim di dalam hati pada tahap yang optima.

LAPAN
Moringa mengandungi ciri antibakteria dan antifungal (kulat).
Jika anda terkena penyakit berjangkit pada kulit, jangkitan pada salur kencing, jangkitan kuman di dalam sistem penghadaman, daun moringa dapat membantu menyelesaikannya.

SEMBILAN
Moringa mampu menyembuh luka.
Moringa mengandungi bahan yang dapat mencepatkan proses darah membeku apabila luka. Ciri ini dapat membantu menutup luka dengan segera dan dengan itu mencepatkan proses pemulihan daripada luka.

SEPULUH
Moringa mengandungi bahan yang diperlukan untuk mengukuhkan sistem pertahanan bahan. Ia membantu badan melawan penyakit. Orang yang amal makan daun moringa sihat.



Makanlah moringa. Kami ada jual anak pokok.

Anak pokok baka Yunnan umur 3 bulan, RM50.
Yang umur 9 bulan RM150.
Harga dah termasuk pembungkusan dan kendalian poslaju.
Bayaran boleh dibuat melalui mana-mana akaun berikut.
Iskandar ab Rashid
Affin 205470241951, atau
BSN Giro 1010929000080825, atau
Bank Islam 12092020181754
atau
Zaitun Ismail
CIMB
7017583738
Abdul Rahman bin Iskandar
Maybank
162441150114
atau bayar ke akaun PayPal
iskandar@tanamsendiri.com
Ketika membuat bayaran gunakan maklumat berikut:
Recipient email: iskandar@tanamsendiri.com
Recipient Mobile: 0183601610




Lagi lagi moringa, lagi lagi moringa, bosanlarrr....

Anak pokok moringa di perkarangan rumah
Moringa oleifera atau pokok kacang kelor adalah pokok yang kaya dengan asid amini perlu, mineral, serta vitamin. Moringa kini dilabelkan sebagai 'superfood' kerana khasiatnya yang banyak.
Ya, saya tahu awak tahu itu pokok kacang kelor. Tapi tahu sahaja tak akan mendapat manfaatnya. Anda perlu makan daunnya baru dapat manfaat. Anak pokok baka Yunnan umur 3 bulan, RM50.
Yang umur 9 bulan RM150.
Harga dah termasuk pembungkusan dan kendalian poslaju.
Bayaran boleh dibuat melalui mana-mana akaun berikut.
Iskandar ab Rashid
Affin 205470241951, atau
BSN Giro 1010929000080825, atau
Bank Islam 12092020181754
atau
Zaitun Ismail
CIMB
7017583738
Abdul Rahman bin Iskandar
Maybank
162441150114
atau bayar ke akaun PayPal
iskandar@tanamsendiri.com
Ketika membuat bayaran gunakan maklumat berikut:
Recipient email: iskandar@tanamsendiri.com
Recipient Mobile: 0183601610

Jumaat, 2 Disember 2016

Gambar Hari Ini -- Pokok Moringa


Alhamdulillah, anak pokok moringa yang saya pangkas hingga ke paras 10 cm dari aras tanah dah kembali rimbun. Buat sayur, campur kopi, buat ubat, buat teh, buat sambal pesto, buat perisa. Pohon mukjizat kata omputeh dan orang Arab.

Pokok Roselle dah berbuah, yang ini benih dari Cina

Pokok Roselle

Roselle, siapa tanam pasti akan berkata, "Alhamdulillah, murah rezeki. Jem, sirap, halwa, teh, sekarang tak berbeli." — in Semenyih.

Kelas Online Cendawan Tiram Dari Dapur

Alhamdulillah task hari ini dah accomplish. Sedang menulis tentang bahan yang mampu mencemar/merosakkan bongkah cendawan. Sebahagian telah dimuat naik malam ini.

Kelas online Cendawan Tiram Dari Dapur.

Ahad, 20 November 2016

Resepi Jeruk Lobak Putih

Jika ada tanam banyak lobak putih, elok juga dibuat jeruk.

 Jeruk Lobak Putih

 Bahan bahan

Lobak putih ~1 kg, dihiris nipis
Garam, 4sudu besar
Daun bawang, 5 helai
Bawang putih, 5 ulas
Halia, satu ketul dibuang kulit dan dihiris nipis
Cili, satu biji dilumatkan

 Cara
1. Basuh lobak putih.
2. Potong daun bawang dan lumatkan bawang putih.
3. Campurkan semua bahan dan gaulkan dengan garam.
4. Letak dalam balang dan padatkan. Tekan semuanya supaya padat. Gunakan piring yang diletak alu lesung.
5. Tutup balang dengan ketat dan biarkan selama 7 hari pada suhu bilik.

 Cara memakan
Hidangkan sebagai jeruk. Biasanya selepas seminggu dah sesuai dihidangkan. Boleh simpan hingga 2 tahun jika tidak dibuka. Kaut buang sekam putih (yis) yang terbentuk di atas permukaan jeruk yang terdedah pada udara di dalam balang jeruk.


Isnin, 3 Oktober 2016

Kelas Cendawan Tiram Dari Dapur

Jangka masa:  November hingga Januari, bahan dimuat naik setiap pagi Ahad.
Bayaran:  RM300
Untuk sertai:  whatsapp 83601610 iskandar@tanamsendiri.com

Saya namakan aktiviti ini sebagai kelas atas talian kerana bahan-bahan yang berkait dimuat naik ke Facebook (group).  Jadi, rakan-rakan perlu ada akaun Facebook dan talian Internet.  Rakan-rakan boleh gunakan komputer atau handphone.

Pada tarikh tertentu saya akan muat naik
*video penjelasan,
*nota dalam format PDF, dan
*gambar.

Ada tiga aras maklumat yang akan diberi, iaitu
*cara panduan “ikut jer” (aras rendah),
*kaedah (menanam cendawan) (aras sederhana), serta
*teori dan prinsip yang berkait (aras berkembang).

Jadi rakan-rakan boleh
*ikut jer langkah-langkah untuk hasilkan cendawan,
*pelajari kaedah menanam cendawan dengan lebih mendalam, dan
*fahami cendawan, serta prinsip yang berkait.

Kelas ini direka supaya orang sibuk dapat ikuti.  Bahan yang diberi setiap ahad tidak semestinya dicapai di waktu itu sahaja.  Rakan-rakan capai bila bila masa , dan bertanya bila-bila masa sahaja dalam masa tiga bulan tersebut.  Jadi jika sibuk pada hari bahan dimuat naik boleh buka di hari lain.

Apa yang diharapkan daripada kelas ini?
Rakan-rakan dapat tanamsendiri cendawan di rumah.
Rakan-rakan dapat nikmati cendawan tanamsendiri.
Rakan-rakan dapat ilmu tentang cendawan (tiram).

Adakah kelas ini susah?
Tak, ia mudah diikuti.  Sasaran saya, untuk semua orang.  Jika boleh buka Facebook, boleh ikuti kelas ini.

Mengapa sehingga tiga bulan?
Sebab saya ingin pastikan rakan-rakan dapat tuai cendawan sebelum kelas tamat.  Kalau buat kelas ekspress satu hari, mana boleh dapat cendawan tanamsendiri di akhir kelas?

6 November, Video 1, Pengenalan tentang cendawan, Prinsip dalam Proses Menanam Cendawan (Tiram)
13 November, Video 2, Kaedah serta pilihan dalam penanaman cendawan, Menanam Cendawan Menggunakan Tisu
20 November, Video 3, Melawan Kontaminasi, Protokol Kebersihan, Membuat Kotak Glove, Membina Bilik Inokulasi
27 November, Video 4, Pelbagai Kaedah Menanam, Penyediaan Subtrat, Pensterilan, Inokulasi, Inkubasi, dan Inkubator.  Membina Inkubator.


4 Disember, Video 5,  Pelbagai Kaedah Menanam, Pembuahan.  Membina Kotak Pembuahan
11 Disember, Video 6,   Pelbagai Kaedah Menanam, Membina Balang Pembuahan, Kaedah in vitro
18 Disember, Video 7, Menuai Cendawan, Kaedah mengering cendawan, Membina kotak pengering
25 Disember, Video 8, Menuai Cendawan, Menyediakan sringe spora, Membuat Print Spora

1 Januari, 2017, Video 9, Kaedah penanaman Intermediate, Membina Flow Hoods
8 Januari, Video 10, Membuah bijirin benih, Inokulasi bijirin
15 Januari,Video 11, Kolonisasi, Pengalihan bijirin ke bijirin,  Menyediakan bijirin
22 Januari, Video 12, Kaedah klon, Membuat klon cendawan
29 Januari, Video 13, penutup.


Jumaat, 30 September 2016

Video Menuai Carrot dan Radish

Tanamsendiri Lobak Merah

Tanamsendiri Lobak Merah (Carrot)
Lobak merah kalau tanam sendiri lebih istimewa berbanding lobak merah yang dibeli sebab daun lobak merah pun boleh dimakan. Ditambah ke dalam sup enak.
Lagi pun lobak merah lazimnya menjadi kegemaran anak-anak. Sayur ini boleh jadi pemangkin untuk anak-anak sama-sama berkebun di rumah.

Lobak merah lazimnya bercambah 17 hari selepas disemai. Benih lobak merah ntahan selama 4 tahun. Tuaian adalah 12 hingga 16 minggu.

Jika nak tanam lobak merah, elakkan daripada menggaul baja oranik atau kompos sebelum menanam. Ini kerana jika tanah terlalu subur, lobak akan tumbuh bercabang. Pastikan tanah berpasir dan membaja dengan menyembur the kompos.

Semai di dalam alur sedalam 1 cm. jarak antara alur 15 cm dan jarak antara semaian 5 hingga 6 cm. ketika berkebun, pastikan daun tidak cedera kerana ini akan menarik perhatian lalat lobak merah yang gemar menyerang lobak.

Apabila tumbuh empat helai daun, alih semaian dengan jarak 15 cm antara pokok. Penjagaan adalah mudah, cuma pastikan anda sentiasa merumput untuk pastikan tiada persaingan baja, air dan ruang. Gali sedikit pada pangkal pokok untuk memeriksa saiz lobak. Jika saiz cukup besar sebagaimana yang dikehendaki, cabut secara menegak untuk menuai.


Benih lobak ada stok. Dapatkannya melalui laman tanamsendiri.com  

Selasa, 20 September 2016

Tanamsendiri Brussels Sprout

 Tanamsendiri Brussels Sprout
Brussels sprout adalah juga tanaman daripada keluarga kobis. Sprouts kelihatan seperti kobis kecil. Ia dituai daripada batang pokok. Ada yang kaitkan sprout dengan daun yang longgar dengan suhu. Itu ada kebenarannya, tetapi didapati ada yang hasilkan sprout yang padat walaupun tinggal di tempat yang panas, iaitu di kawasan tanah rendah. Sebenarnya jika ditanam di tanah yang padat, iaitu tanah yang kaya dengan tanah liat, sprout yag dihasilkan padat.

Kebiasaannya benih Brussels sprout bercambah antara 7 hingga 12 hari selepas disemai. Setiap pokok menghasilkan 900g tuaian. Benih sprout tahan selama 4 tahun. Tuaian adalah antara 28 hingga 36 minggu selepas disemai.

Tanah yang sesuai ialah tanah lom berlumpur yang diperkaya dengan bahan organik serta tidak menakung air.

Semai di dalam alur sedalam 1 cm. Jarakkan antara alur kira-kira 15 cm. Jarakkan antara semaian 7 cm. Jangan semai terlalu rapat. Ini untuk elakkan semaian menjadi lemah.

Alih anak pokok apabila ia tumbuh mencecah 1hingga 15 cm. Tanam sehingga paras set daun pertama. Siram menggunakan teh kompos.

Lindung pokok daripada burung ciak dan merpati kerana ia suka memakan tunas sprout. Pasang pancang supaya pokok tumbuh tegak dan timbus bahagian asas pokok untuk kukuhkannya.

Tuai sprout apabila ia tumbuh sebesar bole ping pong. Tuai tunas bawah ke atas. Tuaian adalah berterusan.


Kami ada semai benih brussels sprout baka merah dan benih telah pun bercambah. InsyaAllah tidak lama lagi ia akan sedia untuk dikongsi. Untuk dapatkan anak pokok, sila ikuti posting tanamsendiri.com melalaui blog dan laman facebook, atau whatsapp 0183601610. Kami berada di Semenyih, Selangor.

Tawaran Benih dan Buku

Menjeruk Tomato

Masalah pokok Tomato Yang Terlebih Air

Tentang Penyakit Tomato

Menyelesaikan Masalah Penyakitomato

Resepi Spaghetti

Tanamsendiri Brokoli

Brokoli, satu lagi sayur daripada keluarga kobis (brasiccas) yang boleh ditanam di tempat panas seperti di negara kita. Benih brokoli lazimnya bercambah dalam masa 7 hingga 12 hari. Satu pokok mampu menghasilkan 600g tuaian. Benih brokoli tahan selama 4 tahun. Jangkamasa menuai, owh lama. Dari semai hingga tuai, 44 minggu. Jika nak cepat tanam calabrese, hanya 12 minggu daripada semai hingga tuai. Kalau lama begini, berbaloi tak tanam brokoli? Berbaloi sebab kita boleh amalkan kerat dan tumbuh lagi. Tuaian setiap 6 minggu.

Brokoli tumbuh subur di dalam tanah lom berlumpur yang diperkaya dengan bahan organik serta tidak menakung air. Pilih lokasi yang menerima cahaya penuh. Sebelum menanam, cangkul tanah dan gaulkan dengan kompos dan kapur tetapi jangan sampai tanah menjadi terlalu longgar.

Semai benih dalam alur sedalam 1 cm. Jarakkan antara alur kira-kira 15 cm.Jarakkan antara benih 7 hingga 8 cm. Apabila anak pokok tumbuh 8 hingga 10 cm, alih. Anak pokok brokoli mesti dialih supaya pertumbuhannya melonjak.

Jarakkan antara pokok 30 hingga 45 cm. Masang pancang untuk pastikan pokok tidak tumbang. Sentiasa membaja, seeloknya siram dengan the kompos untuk pastikan pertumbuhan tidak terbantut. Sentiasa periksa pokok untuk pastikan ia bebas serangan perosak dan penyakit. Ulat bulu suka serang pokok brokoli. Jika ada, kutip dan musnahkan.

Letak jaring untuk lindungi pokok brokoli daripada serangan burung merpati. Ia suka makan pucuk dan bunga brokoli.

Tuai dengan mengerat tangkai bunga sebelum bunga brokoli mekar. Jika bunga mula mekar (terbuka), ia akan menjadi berserat. Tunas baharu akan mula muncul. Anda akan dapat tuai lagi selepas 6 minggu. Tuaian adalah berpanjangan. Gunakan pisau atau gunting yang bersih untuk pastikan pokok tidak dijangkiti penyakit di tempat luka tuaian.

Jika anda tidak tuai bunga, tunas bunga baharu tidak akan muncul.


Benih brokoli ada stok. Anda boleh dapatkannya daripada blog tanamsendiri.

Ahad, 11 September 2016

Tanamsendiri Swiss Chard dan Rhubarb

Ramai yang nyatakan kekewaan menanam spinach. Ia mudah bercambah tetapi sukar dijaga kerana terlalu banyak perosak yang menggemarinya. Jika anda gemarkan spinach tetapi gagal menanamnya, mengapa tidak cuba swiss chard atau rhubarb chard. Rasanya seakan-akan spinach tetapi lebih manis. Swiss chard dan rhubab chard adalah daripada jenis beet daun.

Rupa sayur yang berwarna merah menyebabkan sayur ini juga sesuai sebagai tanaman hiasan.

Benih bercambah antara 10 hingga 14 hari selepas disemai. Benih tanahn selama 3 tahun jika disimpan di dalam bekas yang kedap air dan udara. Waktu menuai ialah 12 minggu selepas disemai.

Semai di dalam tanah yang kaya dengan bahan organik serta elok salirannya. Pilih lokasi yang menerima cahaya penuh. Jika teduh sedikit, masih serasi tanam sayur ini.

Penjagaan
jarangkan anak pokok sehingga apabila matang, jaraknya 30 cm antara satu dengan yang lain. Merumput untuk elakkan persaingan dengan rumpai. Jika putik bunga kelihatan cubit buang untuk pastikan pertumbuhan daun tidak terbantut.

Menuai
tuai daun yang besar dengan mengerat tangkainya. Biarkan pokok terus tumbuh untuk mendapat tuaian yang berterusan.

Benih bit (daun) boleh didapati daripada tanamsendiri.com


Sila Like dan Share supaya dapat dimanfaatkan oleh rakan-rakan serta kenalan dan juga untuk membantu kami di tanamsendiri.com.

Tanamsendiri Kacang Buncis

Kacang buncis, ada jenis memanjat, ada juga jenis merimbun.  Lenggai kacang berwarna kuning sepanjang 10 hingga 15 cm.  bunga kacang buncis putih, merah, atau merah jambu.

Benih kacang buncis bercambah antara 7 hingga 14 hari selepas disemai.  Benih tahan selama 2 tahun.  Waktu menuai, 8 hingga 12 minggu selepas disemai.

Tanah
Pokok kacang tumbuh dengan subur di tanah yang tidak terlalu berat, elok salirannya dan tidak terlalu berasid.  Elok tabur kapur sebelum menanam untuk menambah kalsium dan kurangkan keasidan tanah. Gaulkan kompos atau bahan organik 2 minggu sebelum menyemai.

Penjagaan
Lidungi anak pokok daripada serangan siput.  Merumput untuk pastikan anak pokok tidak bersaing dengan rumpai.  Pasang pancang ranting untuk pokok memanjat dan sebagai sokongan.  Pastikan anda menyiram setiap pagi untuk pastikan pokok menerima air yang cukup serta lengga kekacang menjadi segah dan segar.  Selepas tuaian pertama, sembur pokok dengan the kompos atau siram dengan air baja untuk bekalkan nitrogen yang banyak.  Ini untuk pastikan anda mendapat tuaian lenggai kacang yang besar.  Jika kekurangan baja, lenggai kacang yang dihasilkan menjadi semakin kecil.

Tuai apabila lenggai kacang mencapai 10 cm, iaitu lenggai bahagian kacang mula membengkak tanda kacang di dalamnya telah berisi.  Waktu tuaian berpanjangan selama 5 hingga 7 minggu.  Biarkan lenggai kering di pokok untuk hasilkan benih yang baharu dan semai setiap 2 minggu untuk pastikan mendapat bekalan lenggai kacang yang berterusan.

Benih kacang buncis boleh didapati daripada tanamsendiri.com

Sila Like dan Share supaya dapat dimanfaatkan oleh rakan-rakan serta kenalan dan juga untuk membantu kami di tanamsendiri.com.

Sabtu, 10 September 2016

Pendebungaan (Pollination), bahagian 2 daripada 2

Pendebungaan-silang dan pendebungaan-kendiri

Kebanyakannya bunga mengalami proses pendebungaan dengan mudah, tanpa perlukan bantuan daripada pekebun. Kebiasaannya bunga daripada pokok mengandungi bahagian jantan dan betina di dalam satu bunga. Bunga sebegini dikenali sebagai bunga lengkap. Misalnya bopok tomato, cili dan terung mempunyai bunga yang lengkap.

Apa pula pokok yang mempunyai bunga jantan dan bunga betina, dalam satu pokok. Misalnya pokok labu manis, labu air, dan timun. Pokok tersebut mempunyai dua jenis bunga yang berbeza. Bunga jantan menghasilkan debunga. Bunga betina mengandungi ovum. Bunga betina mempunyai putik buah dipangkalnya.

Ada pula pokok menghasilkan hanya bunga jantan, dan hanya bunga betina. Misalnya pokok bunga tonkin jasmin. Pokok jantan menghasilkan hanya bunga jantan, yang lazimnya dipetik dijadikan sayur. Pokok betina hanya menghasilkan bunga betina, yang menghasilkan biji benih.

Kadang-kadang debunga bersenyawa dengan ovum daripada bunga yang sama. Proses ini dikenali sebagai persenyawaan-kendiri. Ada juga pokok yang tidak serasi-kendiri. Maksudnya, debunga daripada bunga atau pokok yang sama tidak boleh senyawakan ovumnya. Ia perlukan debunga daripada bunga atau pokok yang lain. Persenyawan begini dikenali sebagai pendebungaan-silang.

Banyak pokok perlukan proses pendebungaan-silang untuk hasilkan buah yang bermutu tinggi. Ada juga pokok yang separa pendebungaan-sendiri, jadi jika tiada pokok yang lain berdekataan, persenyawaan dan penghasilan buah masih berlaku. Bagaimana pun, buah yang dihasilkan adalah lebih lebat dan bermutu tinggi jika ada pokok lain berdekatan.

Oleh kerana kebanyakan pokok didebunga oleh serangga, jarak antara pokok mestikan di dalam kawasan yang serangga mampu singgah. Jika jarak antara pokok terlalu jauh, pendebungaan melalui serangga tidak berlaku.

Anda juga boleh bantu pendebungaan. Anda boleh gunakan berus lukisan. Sapu ke atas bunga jantan supaya debunga melekat di atasnya. Kemudian sapu ke bahagian stigma, iaitu bahagian yang menerima debunga supaya pendebungaan berlaku.


Lebah, kumbang, dan kelulut adalah antara serangga yang membantu proses pendebungaan. Pastikan laman kebun anda mesra serangga tersebut, terutamanya ketika pokok sedang berbunga. Elakkan menyembur racun serangga terutamanya ketika pokok sedang berbunga untuk pastikan serangga pedebunga tidak terbunuh atau dapat berkunjung ke laman kebun. Anda juga boleh tanam tanaman yang menghasilkan bunga yang banyak untuk menarik kehadiran serangga pendebunga.

Tanamsendiri Terung

Terung a pelbagai bentuk, warna dan rasa. Ada terung yang enak dimakan mentah sebagai ulam, dicelur, atau dimasak. Buah terung paling enak ketika masih muda, iaitu ketika kulitnya masih berkilau. Apabila buah tua, kulit terung menjadi pudar dan tidak lagi berkilau.

Terung akan tumbuh dengan elok di tempat yang panas atau terlindung sedikit. Oleh kerana bunga terung cantik dan buah ada pelbagai bentuk, terung juga serasi dijadikan pokok hiasan. Kami di tanamsendiri ada bekalkan pelbagai baka terung yang sesuai dijadikan pokok hiasan.

Terung boleh ditanam di tanah atau di dalam bekas dengan kedalaman 20 hingga 30 cm.

Benih Terung
Benih terung bercambah antara 14 hingga 21 hari. Satu pokok mampu hasilkan 2 hingga 3 kg. Benih terung tahan sehingga 5 tahun. Jarak antara menyemai dan menuai ialah 20 minggu.

Tanah
Untuk tanaman di atas tanah, pilih tempat yang mendapat cahaya terutamanya cahaya pagi atau tempat yang teduh sedikit tetapi cerah, subur kaya dengan bahan organik serta mempunyai saliran yang elok. Tambah baja organik atau kompos satu atau dua minggu sebelum menanam.

Jika tanam di dalam pasu, gunakan pasu diameter 9 inci (23 cm).

Menyemai dan Menanam
Semai di tempat teduh dan beratap menggunakan bekas semaian yang diisi tanah gambut atau kompos. Semai 2 benih satu lubang. Apabila bercambah, kerat anak pokok yang lemah. Alih ke tempat cerah tetapi tidak di tempat yang panas terik. Apabila tumbuh empat helai daun alih tempat panas untuk kukuhkan. Selepas tiga hingga 4 hari, alih ke dalam pasu atau ke tanah.

Penjagaan
Bila pokok mencecah melebihi 1 kaki, kerat tunas utama untuk galakkan pertumbuhan tunas sisi supaya pokok semakin rimbun. Jika tanam baka buah besar, apabila lima putik telah lekat, cubit buang bunga dan ranting lain supaya dapat hasilkan buah yang besar dan segar. Kerat buang daun bawah untuk elakkan terkena percikan air tanah yang boleh menyebabkan pokok terkena penyakit. Siram untuk kekalkan kelebapan tanah tetapi jangan sampai air bertakung. Tambah sedikit baja yang kaya dengan kalium ke dalam air siraman. Amalkan berkebun secara organik, siram teh kompos.

Periksa daun, jika ada kekabuh terung yang menyerupai ladybug tetapi warna kulit oren, musnahkan serangga tersebut. Perhatikan di bawah daun, jika terdapat serangan lalat putih atau bena, itu tanda pokok stress kekurangan air. Sapu daun dengan mengelap towel yang dilembapkan dengan larutan sabun pencuci pinggan dan minyak masak pada daun yang dijangkiti perosak tersebut untuk menghapuskannya.

Menuai
Tuai buah dengan mengerat tangkainya menggunakan pisau atau gunting yang bersih. Tuai buah apabila ia mula kelihatan pudar.

Benih
anda boleh dkan benih daripada tanamsendiri.com

1. Terung mini ungu (berjambak)
2. Terung mini bulat hijau
3. Terung bulat purple
4. Terung bulat hijau
5. Terung panjang purple
6. Terung panjang hijau
7. Terung panjang putih
8. Terung gergasi purple


Harga 1 pek 10 benih, RM5

Pendebungaan (Pollination), bahagian 1 daripada 2

Tumbuhan membiak secara seks melalui biji benih. Byang dihasilkan perlu disebarkan sejauh mungkin daripada induknya. Ini untuk mengelakkan anak pokok tumbuh berdekatan dengan induknya, dan berlaku persaingan ruang, air, cahaya, dan nutrien.

Haiwan, misalnya burung, tupai, dan lain-lain boleh bergerak dengan bebas. Haiwan tersebut dapat membantu tumbuhan menyebarkan benih jauh daripada induknya. Untuk memujuk haiwan menyebarkan benihnya, tumbuhan hasilkan buah yang enak rasanya, dengan harapan haiwan akan memakannya dan sebarkan benih yang ada di dalam buah setelah memakannya. Dengan cara ini, benih akan tersebar sejauh mungkin.

Proses penghasilan dan pertumbuhan buah kebiasaannya dikaitkan dengan pembiakan secara seks melalui biji benih. Sebelum benih dihasilkan, zarah zarah debunga daripada bahagian jantan bunga dialih ke stigma, bahagian betina bunga yang melekit. Stigma bersambung ke ovum yang apabila matang menjadi benih. Proses debunga dialih ke stigma dikenali sebagai proses pendebungaan.


Proses pendebungaan dituruti dengan proses persenyawaan, iaitu apabila sel jantan bergabung dengan sel betina untuk menghasilkan embrio atau biji benih, yangzimnya berada di dalam buah. Kebiasaannya, jika pendebungaan dan persenyawaan gagal, buah tidak terbentuk. Bunga akan kering dan gugur. Oleh itu, jika kita tanam pokok atau sayur buah, kita perlu pastikan pendebungaan berlaku. Jika tidak, buah tidak akan terbentuk.

Bersambung....

Jumaat, 2 September 2016

Jom Menyemai


Set Beginner

Mengandungi benih yang mudah bercambah serta cepat dituai. Penjagaan tidak rumit, dan serasi ditanam di dalam bekas.
Set beginner mengandungi
1. Sawi renek (3 pek)
2. Kailan (3 pek)
3. Bendi (3 pek)
4. Roselle (3 pek)
5. Lobak radish (3 pek)

Rabu, 31 Ogos 2016

Terung Mini, Dah Lebat Berbuah

Pokok Tomato Dah Berbuah

Kemangi (Hairy Basil) Untuk Pembenihan

Sweet Basil, Untuk Pembenihan

Anak Pokok Betik Sekaki

Tawaran 30 Ogos, masih ON

Tawaran Hari Ini, Pek A

Berkebun Di Dalam Kotak Gabus

Isnin, 1 Ogos 2016

Cacing Tanah, bahagian 1

Aktiviti vermikultur, secara kasarnya bermaksud mengkultur cacing (tanah), iaitu membiakkan dan membesarkan cacing (tanah).  Sasaran aktiviti vermikultur ialah untuk menhasilkan lebih banyak cacing.  Ia tiada kena mengena dengan aktiviti mengkompos.  Versikompos adalah produk sampingan aktiviti vermikultur.  Lazimnya aktiviti vermikultur adalah untuk menghasilkan cacing umpan atau makanan haiwan peliharaan, misalnya burung dan ikan hiasan.

Aktviti vermikompos adalah aktiviti mengkompos bahan organik menggunakan cacing (tanah).  Maksud mengkompos ialah menguraikan menjadi bahan yang lebih ringkas.  Cacing digunakan untuk mencepatkan proses pengraian bahan organik.  Aktiviti ini menghasilkan vermikompos yang digunakan sebagai baja organik.

Walaupun kedua-dua aktiviti ini berbeza, ia bertindan dan saling berkait.

Kami akan tambah satu lagi topik di dalam ebook “Menanam Secara Organik Di Rumah” iaitu berkait dengan vermikultur dan vermikompos kerana ia dirasakan berguna untuk rakan-rakan yang menjala aktiviti berkebun di rumah serta menghasilkan baja sendiri menggunakan sisa dapur.

Fail yang berkait dengan topik ini akan dimuat naik ke dalam group dan boleh dimuat turun oleh rakan-rakan yang telah membeli ebook sebelum ini.