Halaman

Cari Blog Ini

Rabu, 19 Februari 2014

Waktu Ni Dah Elok Kalau Nak Menyemai.

Cuaca panas terik tanpa hujan ni sementara aja. Tak lama lagi akan pulih. Dah elok jika nak mula menyemai. Jangan lupa semai tomato. Contohnya tomato plum, enak kalau nak buat perisa sambal lada, kuah spaghetti, topping pizza, dan kalau buat ulam pun, meletup dalam mulut. Sekali berbuah banyak. Tanam dalam 10 pokok, ikat kat pagar. Kalau menjadi 5 pokok aja, setiap pokok dapat 3 gugus, satu gugus ada 10 biji, dah 150 biji sekali tuai.  Dah cukup untuk satu keluarga makan.

Saya sendiri pun dah mula menyemai hari ni.  Bila bercambah boleh letak dekat cerah tapi elakkan suhu yang terlalu tinggi.  Waktu tengahari kalau tutup semaian dengan bakul, elok juga.

Satu gugus buah tomato yang sedang meranum.

9 ulasan:

  1. kalau tak kepit kat pagar mau rebah pokok tu...cantik gugusnya,
    saya dah semai tapi tak tau pula apa jenisnya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu. Walaupun rebah tetap berbuah. Baka ini kukuh.

      Padam
  2. Wah..meletop dlm mulut? nak nak...sy penggemar tnm pelbagai variasi tomato & cili..:-) Tomoto Plum ni jenis mnjalar ke En.Is?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, memanjat. Boleh dibiar rebah di tanah kalau semai atas tanah. Saya tanam dalam pasu. Letak tepi pagar.

      Padam
  3. wow jeles nya..nak tanam tomato macam ni, harap2 dapat hasil secantik ini.

    BalasPadam
  4. tumpang tanya En Is, kalau tanam lebih pada satu pokok, apa jarak yng sesuai antara pokok2 ini. Kalau rapat sgt, agak2 akan ganggu tak penghasilan buah nanti.?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika kawasan luas 60 hingga 90 cm sesuai. Saya tanam dalam pasu bukaan 1 kaki. Saya letak 3 pokok satu pasu.

      Padam
    2. Oh begitu, terima kasih utk makluman En Is

      Padam