Halaman

Cari Blog Ini

Selasa, 24 Disember 2013

Kompos Bahagian 38 Daripada 40

Bakteria Suka Panas


Panas! Panas! Panas!
Macam kedai mamaklah pulok. Bawak ais tapi laung “Panas!”. Oklah, kita sambung. Kang ada hok maroh pulok.

Semua tindak balas biologi berlaku pada suhu yang tinggi. Ini adalah suatu kelebihan untuk kita yang tinggal di Malaysia yang sememangnya mempunyai suhu persekitaran yang tinggi.

Kompos itu sendiri pun membebaskan haba. Dalam posting awal-awal dulu (beberapa tahun yang lalu) saya ada bercerita tentang cara burung kuang menngeramkan telurnya. Buatlah carian kat blog ni jika ingin tahu lebih lanjut.

Kompos yang baru dibuat mengandungi makanan yang banyak, air yang banyak, dan udara yang banyak. Semuanya banyak. Dengan sumber sebegini, bakteria akan membiak dengan kadar yang cepat. Ia akan menghasilkan haba yang banyak hingga suhu meningkat. Apabila suhu mencecah suhu 45 darjah Celsius bakteria tersebut akan mati. Haish… panas hingga mati? Ya lah, kan bakteria tak tahan panas.

Mohon ampun, nak guna perkataan besor sekali lagi Bakteria yang mat itu ialah bakteria biasa-biasa yang orang bio sbut “mesofil”. Pada suhu tinggi, bakteria yang cinta haba pulak membiak. Bakteria ni disebut “thermofil”. Ia boleh tahan hingga 70 darjah Celsius. Panas tu!

Yang pelik tu, thermofil tak boleh hidup pada suhu biasa biasa ni. Owoh melalut tang ke bio pulok…. Ni kelas Biologi ker?

Dok eh…. Nok wat guaner, bila biologist bercerita. Bi masuk bab bio memanglah syok sendiri…..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan