Ahad, 15 Disember 2013

Gambar Hari Ini -- Oregano


Oregano herbal perisa yang enak.

Ramai antara rakan-rakan yang keliru antara pokok oregano dan cuban oregano.  Pokok cuban oregano ialah pokok bangun bangun.  Ia tak sama denagn pokok oregano.

Pokok oregano adalah herba yang popular dalam masakan Mediterranean.  Ia enak disapu pada ikan dan ayam.  Rasa oregano segar jauh lebih kuat daripada serbuk oregano yang dijual di pasaraya.

Pokok ini dibiak menggunakan keratan batang.  Pokok ini tidak gemarkan air.  Di musim tengkujuh seperti sekarang esok diletakkan di tempat yang terlindung daripada hujan.

5 ulasan:

  1. masuk dalam spageti...urmmm enak xterkata...

    BalasPadam
  2. salam ..bila stok benih oregano akan ada..?? sy berminat nak beli..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Stok benih dah habis, kena tunggu stok baru. Pokok ada jual tapi kena datang ambil.

      Padam
  3. hi. saya ada beli pokok herba yang saya beli kat pasar minggu. Orang Jual tak tau apa nama pokok herba tu. main jual jer. dia cuma kata ubat batuk.. daun dia rebus. aku beli lah dan cari kat internet kot kot jumpa nama pokok herba tu. mirip Oregano tapi tak ada kepastian...

    BalasPadam