Halaman

Cari Blog Ini

Selasa, 18 Jun 2013

Cili Burung Oren

Ahhhh cili burung oren, bestnya kalau ada kat tingkap dapur.  Buat sambal, sambal kicap, minyak cili,... Nak, petik aja.  Kalau satu pokok berbuah lebat macamni, bayangkan kalau ada 20 pokok. 

Cili burung oren berbuah lebat.

Semua bermula dengan satu benih bersaiz 2 mm.

18 ulasan:

  1. bestnya
    pokok cili kita kecil2 lg baru tanam he hee

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nanti akan besar, dan berbuah lebat. InsyaAllah.

      Padam
  2. cantiknya.. benih yg saya beli dengan tuan semuanya tak menjadi sebab masa semai dimakan oleh semut. pohon tuan turunkan klu ada apa2 petua yg boleh elakkan semut makan benih semaian. sgt cemburu melihat tanaman tuan yg cantik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanam dalam bekas dulu. Tabur sedikit serbuk cengkih atau cinnamon untuk halau semut.
      Boleh cuba lagi, angan susah hati. :)

      Padam
  3. Benih cili ni memang saya dapat dari burung.

    BalasPadam
  4. assalamualaikum en. is,

    benih kongsi dah dapat. terima kasih.

    cantik cili en. is. sy mmg suka tanam cili. tak tahu la kenapa. malangnya asik ayam je yg dapat makan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama. Nanti semai, kalau ada kemudahan, share gambar.

      Kalau ada ayam berkeliaran susah sikit nak tanam cili sebab ayam suka makan buah cili. Pucuk serta daun cili pun kadang-kadang dimakannya.

      Padam
    2. Tk kepedasan ke ayam tu mkn buah cili ya...Kalo cili triniad moruga tu agak2 berani tk ayam mkn? :p

      Padam
  5. asalamualaikum
    saya nak benih cili burung nie
    macam mana ye nak order?

    BalasPadam
  6. nak tanya, rakan-rakan saya dan saya tengah menanam cili dalam pasu, cili belum berbuah lagi, biasanya semua mengadu lama nak berbuah, entah kenapa, daun aje yang lebat, ada encik iskandar petua untuk cili berbuah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada banyak faktor. Alice cuba alih pasu tersebut. Jika selepas seminggu alih masih tak berbunga, tabur baja bunga.

      Padam
  7. Bukan sekadar cili ini saja yg benihnya disebarkan oleh burung, ada juga cili lain yg burung makan dan tolong semaikan. Ini fenomena biasa di kampung di mana cili biasanya tak perlu disemai. Tapi sebab saya duduk di bandar maka kena le semai sendiri. Yg tak dpt dari burung saya beli dari tuan Is. Setakat ni cili solok dah tumbuh tapi 639 tak de rezeki walaupun dah 2 kali semai.

    BalasPadam
  8. Tlg simpanka sy cili ni kalau ada lagi. Masuk dlm list ye..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, benih cili padi oren masih ada stok. Saya simpankan untuk Yumna Keyan.

      Padam