Sabtu, 9 Mac 2013

Soalan Pengunjung -- Pokok Betik Diserang Penyakit

Nak tanya.. Kenapa betik saya jadi macam ini? Boleh tak diselamatkan sebab pokok ni fav kami sekeluarga. Terima kasih.

Pokok betik diserang penyakit.  Gambar milik Mohd Akmal, [email protected]

-------------------------

11 ulasan:

  1. Assalammualaikum tuan Is.
    wah teruklah buah betik tu kena penyakit.
    Saya rasa kalau pokok masih elok cuma buah yg.diserang, cuci je lah buah2 betik tu, guna tangga panjat, cuci sebiji-sebiji.

    Betik sekaki saya pernah kena begini, tapi tak semua kena, ada sebiji dua, saya cuci dengan air paip, lepas tu seluruh pokok dan daun saya spray dengan sabun pencuci pinggan dan minyak, macam yg tuan ajar tu..Alhamdulillah sampai saat ini pokok2 betik sekaki tu terus berbuah dan sihat.

    BalasPadam
  2. Macam kena penyakit kulapuk debu sahaja. Betul tak tuan Is?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya. Ada cadangan utk melawan secara organik?

      Padam
    2. Nampaknya sudah terjawab di bawah. *thumbs up

      Padam
    3. Ya betul tu. Hanya bahagian campur bawang putih saya kurang setuju. Sebab mengundang makhluk perosak lain. Tapi untuk betik Oklah.

      Saya akan buat postinh baru tentang semburan makhluk perosak. Sebabnya, seperti yg rakan rakan lihat sendiri, ada serangan yang teruk.

      Padam
  3. 1 liter air + 2 sudu cecair pencuci pinggan sunlight, dicampur dan di sembur/ siram / spray sebaik2nya.....

    BalasPadam
  4. Resepi lengkapnya....

    DIY Racun
    serangan serangga dan ulat
    Tanaman rosak dengan serangan serangga memang membuatkan kita rasa sakit hati. Langkah pencegahannya dah tentulah dengan semburan racun. Tapi kalau guna racun kimia pasti ada kesan jangka panjangnya. Jadi saya sembur dengan racun serangga yang dibuat sendiri. Ianya lebih selamat digunakan tanpa was-was. Ramuan untuk membuatnya pun mudah diperolehi dan terdiri dari barangan dapur.

    Ramuan untuk ulat jenis memakan daun:

    500ml air

    1 sudu minyak masak

    1 sudu cecair pencuci pinggan sunlight

    3/4 ulas bawang putih ditumbuk

    3/4 biji cili padi

    Ramuan ini pula untuk serangga seperti kutu bena:

    500ml air

    1 sudu minyak masak

    1 sudu cecair pencuci pinggan sunlight

    3/4 ulas bawang putih ditumbuk

    1 sudu serbuk kunyit

    kalo guna spray/ penyemburan, hendaklah ditapis dahulu elak spray tersumbat...

    saya dah cuba pada pokok limau kasturi yg sebelum ini berpenyakit n ada kutu daun. Selepas 3 hari di spray daun limau menjadi bersih n hijau berkilat. X perlu beli racun kimua yg berbahaya. Selamat Mencuba geng2 semua...!!!

    BalasPadam
  5. boleh diguna untuk semua jenis tanaman termasuk pokok2 bunga yg diserang perosak, spray seminggu or 2 minggu sekali.... spray pd awal pagi atau lewat ptg... :-) jgn lupa bgtau hasilnya....

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah...terima kasih utk tip semburan secara organik tu. :) hasilnya akan diberiitahu

      Padam