Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Khamis, 10 Januari 2013

Gambar Hari Ini -- Pokok Kesum Tumbuh Subur

Pokok kesum tumbuh subur di musim hujan.
Ada rakan yang bersungut kerana tak dapat berkebun di musim tengkujuh.  Semua pokok yang disemai mati kerana tak tahan air.  Nah ini dia jawapannya.  Kalau musim tengkujuh, tanah kesum, atau mana-mana tanaman yang suka air.  Pokok ini dah terlalu subur hingga tumbuh separas pinggang.

8 ulasan:

  1. saya dah tanam pokok kesum byk kali dalam pasu, tapi sume mati, kenapa yer? air bagi, baja bagi, tanah saya guna growing pot, mungkin kah ini sebbnyer?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tak pasti. Kesum perlukan cahaya yang banyak. Itu mungkin juga satu faktor.

      Padam
    2. pasu pon letak kat cahaya matahari, cuma waktu petang ianya terlindung sikit, dan ada yang bagi idea siram air basuhan ikan, pon saya dah buat, akhirnya mati jugak.. orang kata kesum paling senang, tapi saya punya paling susah, aper pon sayur yang paling senang tumbuh, kobis cina, tq en. is utk benih kongsi kobis cina. mudah cambah, mudah dijaga. jadi utk sesiapa yang baru berjinak2 dengan tanaman, boleh lah cuba kobis cina.

      Padam
    3. Kalau lavendernovella boleh snap gambbar mungkin kita boleh bincangkan melalui blog. Ada antara pengunjung yang mahir tentang pokok kesum.

      Padam
    4. lupa pulak nak snap, sbb lepas kesum layu dan kering saya "kebumikan" ke dalam pasu, pas tu saya ganti dengan pokok sirih, sirih tu elok jer tumbuhnyer.. curious case of kesum trilogy nih..

      Padam
  2. Betul la. Saya pun dah berpuluh kali cuba tanam pokok kesum, mati semua. Kalau tumbuh pun sekejap jer pas tu gol. Tanam dalam pasu mati, tanam tepi meter air yg ada air menitis pun mati, tanam atas batas mati, letak pasu dalam bilik air yang dapat cukup cahaya dan air pun mati, walau pun
    dah berakar2 tapi degil nar dia yer. Camna tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya datang dari kampung nelayan berdekatan dengan sungai tua (muara). Kawasan tanah kampung berpasir. Kesum tumbuh banyak disekitar perigi. Oleh kerana waktu itu perigi berkongsi, kawasan yang kesum tumbuh sentiasa basah. Cuba letakkan (rendam) pasu kesum dalam air, misalnya air kolam, jika laman rumah ada kolam atau kolah.

      Padam
    2. Sekarang saya dah tahu sebabnya kenapa kesum saya asyik mati je.... rupanya dia mahu tanah selut atau tanah liat yang warna kuning tu. Sebelum ni saya guna tanah hitam yang mungkin panas dan tidak menakung air. Kini pokok kesum saya dah hidup subur.... Alhamdulilah.

      Padam