Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, 21 Januari 2013

Gambar Hari Ini -- Patch Sawi

Patch sawi dengan semaian baru.
Nampaknya tanaman di keliling rumah dah kena semai semula. Sayur daun hanya tinggal beberapa pokok kailan op dan sawi christmas green.  Pokok lain yang boleh dijadikan sayur hanya pucuk labu manis fajar, daun cekur manis, dan mucuk moringa.
Patch sawi yang kecil tu pun baru disemai semula.  Masih ada tiga pokok sawi christmas green dan beberapa anak pokok bayam putih daun bulat sedia untuk dituai.  Semaian baru termnasuk bayam merah red field dan sawi hijau hong kong.

16 ulasan:

  1. Salam,

    Kenapa di letak jaring di atas sayur tersebut. Apa fungsinya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jaring diletak untuk mengelakkan kucing. Bila pokok dah besar dan tiada tanah terdedah baru jaring dikeluarkan.

      Padam
    2. oh...takut kucing tolong gi letak baja :-)

      Padam
  2. bila rapat macam ni, macam mana nak menjarangkan pokok... En.Is cabut sahaja ke?...
    kadangkala saya risau bila cabut anak pokok untuk ditanam semula... takut akar pokok rosak semasa ditarik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila tiba masa menjarang, saya scoop sebahagian dan alih ke dalam bekas dan patch lain. Yang tinggal pun saya cabut dan tanam semula. Saya perharikan, sawi kalau tidak dialih lambat besar. jadi walaupun di tempat sama, saya keluarkan anak pokok bersama tanah dan tanam semula.

      Padam
    2. maknanya mmg sawi ni kena semai tempat lain..pastu alih ke patch..patut la sy ni malas nak alih..jd semai benih terus pada patch..dan tunggu lah sampai besar...memang perlahan lah pembesaran..tiap kali gembur tanah..nampak besar skit

      Padam
    3. Sayuran jenis berdaun mcm sawi dan kailan perlu dialihkan serta dijarakknan untuk dpt hasil yg lbh baik. Mmg kerja alihkan anak2 pkk agak remeh dan rumit tp lbh baik kita buat.

      Padam
  3. Salam, nak tanya benih Lemon basil (kemangi) masih ada lagi tak?

    Terima kasih-zuraidah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya nak order,kalau benih ulam raja dan kacang botol masih ada saya nak order sekali. harga semua sama ke RM10? setiap 3/5 (tak pasti) packet? terima kasih.

      Padam
    2. Ya kacang botor dan Ulam raja ada stok. 5 pek RM10.

      Padam
    3. Ok.setelah bayaran dibuat saya akan sms.tq. kalau kemagi tu kita tabur dalam bekas macam tanam yang lain2 ke..baja apa yang paling baik?tk.

      Padam
    4. Says guna baja organok. Mana mana baja general purpose ok aja.

      Padam
  4. Salam en Is,
    Belum terima benih yang dipesan minggu lalu boleh tau tarikh dipos dan dari mana diposkan?
    Latiff

    BalasPadam
    Balasan
    1. Benih telah dikirim pada 16 jan. Biasanya pertengahan minggu baru akan terima.

      Padam