Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, 31 Disember 2012

Gambar Hari Ini -- Sweet Basil

Sweet Basil

Sweet Basil adalah satu keluarga dengan Kemangi dan Selasih.  Daun Sweet Basil rasa seolah campuran antara Kemangi dan Selasih serta mempunyai rasa yang manis.  Enak jika dimasak atau dibuat ulam.  Saya perhatikan ramuan Sweet Basil serasi dengan buah tomato.

Daun Sweet Basil perlu dituai selalu dengan mematahkan bahagian pucuk supaya pokok rimbun.  Jika tidak dituai, daun akan mula tumbuh kecil dan rasa manis semakin kurang.  Rasa jadi seakan sama dengan selasih.

17 ulasan:

  1. Saya semai benih sweet basil asyik tak jadi.Atau memang lama ke nk cambah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Benih herba memang lambat sikit bercambah.

      Padam
  2. Salam tuan,

    Boleh tak tuan terangkan sedikit tentang pokok moringa? Dulu tuan ada terangkan tapi saya x jumpa pula dimana..

    Pokok moringa saya dah semai dan mencapai tinggi 15 cm.. Bila saya cari melalui Google, pokoknya macam tinggi je..

    Terima kasih tuan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam tuan.. Saya dah jumpa artikel tuan berkenaan moringa tu.. Terima kasih tuan :)..

      Padam
    2. Waalaikum salam. Selamat Tahun Baru. Dapat respons guna mobil aja. Saya di Ganu. Esok baru balik.

      Padam
    3. patut ler..email sya x terbalas..hehheehe...benih sya dh pun sampai tengh hari tadi..trima kasih tn...

      Padam
    4. Wahhh.. Bercuti rupanya.. Hehehe :).. Selamat Tahun Baru buat tuan sekeluarga :).. Semoga selamat tiba dirumah nanti.. In shaa Allah..

      Padam
    5. Nak kata bercuti, susah juga sebab saya pulang mengejut. Ayah sakit tenat akibat stomach ulcer. Darah terlalu banyak keluar hingga badan kurang hemoglobin dan gula. Lepas doktor masukkan darah, dah ok sikit. Alhamdulillah dah sedar sepenuhnya.

      Padam
    6. Ooowhh,kami disini sentiasa mendoakan kesihatan tuan sekeluarga.. In shaa Allah..

      Padam
  3. Salam en.is nk tanya sweet basil dengan selasih liar same x?

    BalasPadam
  4. Ohh x sama . .kalu mcm 2 saya nk 2 pek . . Gantikn dgn bnh kcg buncis n labu air dlm list saya antr smlm. .n bayarn saya dah buat pg td

    BalasPadam