Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Ahad, 18 November 2012

Apa Yang Cepat, Berkhasiat, Tak Perlu Ruang Dan Cahaya Yang Banyak?

Apa Yang Cepat, Berkhasiat, Tak Perlu Ruang Dan Cahaya Yang Banyak?
"Camboh" kata orang Ganu, "Taugeh" kata orang sekarang, "Microleaves" kata buku.  Semua merujuk kepada benda yang sama iaitu daun-daun kecil yang terhasil daripada biji benih yang baru bercambah.  Saya akan panggil "cambahan".
Cambahan kaya dengan khasiat, terutamanya zat besi dan protein, cepat dapat dituai (4 hari selepas disemai), enak, bersih dan mudah.  Nak apa lagi?

Cambahan yang disemai oleh Puteri, anak kecil berumur 3 1/2 tahun yang minat berkebun.
Minggu ini saya akan bincangkan tentang cambahan, cara menyediakannya, khasiat, serta cara menuai yang mengutamakan kebersihan, serta cara menghidang/memasaknya.

13 ulasan:

  1. Balasan
    1. Hujan, anak-anak tak dibenarkan keluar rumah. Jadi aktiviti berkebun dilakukan di dalam rumah.

      Padam
  2. salam tuan,
    guna kacang apa ni.
    Macam mana buat dia hijau hehehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya gunakan kacang mata hitam, sawi dan basil. Daun hijau sebab saya cambahkan di tempat yang ada cahaya.

      Padam
  3. Topik yg sangat menarik..dlm bidang culinary kami panggil microsalad yg kebiasaannya dihasilkan dari benih herba masakan.terdapat juga microgreen dimana benih yg digunakan ialah benih sayur.jika menggunakan kekacang dinamakan sprout.sekadar berkongsi pengetahuan.. : )

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maklumat yang berguna. Sebelum ni saya tak pasti perbezaan istilah yang digunakan.
      Dalam gambar di atas Puteri cambahkan benih sawi, basil, dan kacang mata hitam.
      Kira ketiga-tiga istilah yang ada dah covered. Microsalad untuk basil, microgreen untuk sawi basil, dan sprout untuk kacang mata hitam. Ketiga-tiga jenis benih tumbuh dalam masa 24 jam. Cambahan dalam gambar adalah 3 hari selepas disemai. Ia akan dituai esok iaitu hari ke 4.

      Padam
  4. encik betul tak teori saya, tumbesaran buah terhenti kalau buah sedang nak masak? contoh buah betik....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, buah buahan lain pun begitu.

      Padam
    2. proses tumbesaran terhenti ketika mana encik? ketika buah separuh ranum atau seawal 1cm^3 menguning?

      Padam
  5. saya suka topik ni.... ingatkan cambahan kacang hijau da soya je bleh makan mcm taugeh...terima kasih en iskandar...

    BalasPadam