Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Rabu, 3 Oktober 2012

Tuaian Hari Ini -- Sawi Menang

Tuaian kali kedua.  Kali ini sayur sawi menang akan dibuat sup rencah ikan bilis.  Orang Terengganu panggil masakan ini tumis air.  Sebenarnya banyak masakan boleh dibuat dengan sawi ni.  Tepuk dada tanyalah selera. 

Tuaian kedua daripada patch depan rumah.

Kalau diperhatikan patch depan rumah, masih banyak lagi sawi yang tinggal.  Puas makan sawi menang.  Semua ini adalah daripada hanya 1 pek benih sawi yang diedarkan melalui blog ini.  Harganya hanya RM2.  Tanamsendiri, jimat belanja.

Patch depan rumah selepas dua kali tuai.  Semua ini adalah daripada satu pek benih yang dijual dengan harga RM2.

16 ulasan:

  1. banyak nya... kalau saya tu mmg tak habis makan seminggu... ;p

    BalasPadam
  2. Untuk kami, cukup sehari nakan. Keluarga besar dan semua makan sayur.

    BalasPadam
  3. Banyak sayur stok dihalaman, mengurangkan kerisauan, tak ada lauk, betul kan.Saya pun banyak stok sayur sawi dan labu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya betul tu. saya pula wajib stok sebab anak kecil, Puteri kuat makan sayur. Kalau kurang sayur dia tak mahu makan.

      Padam
  4. SAYA DAH EMAILKAN PEMBELIAN

    BalasPadam
  5. sawi ni jenis sekali tuai ke? saya tak tanam pun lagi sawi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, tapi boleh juga tuai daun sahaja dan biarkan pokok terus tumbuh.

      Padam
    2. saya terkena... simpan pokok dan tuai kali ke-2... sawi jadi pahit... hehehe... tak mau dah simpan lagi... tuai terus... ;)

      Padam
    3. Lagi pun kalau tanam dari biji, masa tuaian tak lama. Lebih elok tanam dari biji berbanding kerat dan tumbuh lagi. Tapi kalau kerat daun sahaja, ok kot. Tak lah pahit sangat.

      Padam
  6. ya ampun...sawinya cantik bangat...aduhh

    BalasPadam
  7. en iskandar saya ada satu pertanyaan..aaa air basuhan cap dynamo or brezze boleh digunakatak untuk siram tanaman?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau pokok sayur, boleh guna jarang-jarang sekali tapi jangan terkena daun. Saya gunakan pada siraman pokok yang lebih besar, iaitu pokok pisang. Tentang jenama, saya tak pasti. Gunakan jenis yang terbiodegrasi dan diperkakya dengan fosfat.

      Padam
  8. Bapa Lynn Chinese from Terengganu..suka sgt masak sawi, tumis dgn garlic, ala2 sup gitu. Memang utk org2 malas mcm Lynn tapi kalau hari2 tak lalu la pulak

    BalasPadam