Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, 15 Oktober 2012

Gambar Oleh Rakan Tanamsendiri -- Haslinda

Hari ini saya pamerkan gambar yang dikirim oleh Pn Haslinda Hussin dari Semenyih, Selangor.  Pokok yang ditanam oleh Pn Haslinda amat menjadi.  Saya kagum kerana walaupun ditanam dalam bekas, pokok yang terhasil besar dan subur. Saya suka lihat gambar pokok terung panjang hijau dan terung pendek susu.  Pokok tersebut lebih cepat berbuah berbanding yang saya tanam.Gambar ini adalah milik Pun Haslinda Hussin dan hakcipta adalah milik beliau.  Jangan guna gambar tanpa kebenaran beliau.

Cambahan ketumbar. Gambar Hakcipta Pn Haslinda Hussin <hhussin71@yahoo.com> 

Cili Benggala, Capsicum. Gambar Hakcipta Pn Haslinda Hussin <hhussin71@yahoo.com>

 
Cili Benggala (Capsicum) dengan beberapa putik buah.  Gambar Hakcipta Pn Haslinda Hussin <hhussin71@yahoo.com>


Lemon basil, sedap kalau cicah sambal ni. :) Gambar Hakcipta Pn Haslinda Hussin <hhussin71@yahoo.com>

Kacang panjang pun tak kurang lebat buahnya.  Gambar Hakcipta Pn Haslinda Hussin <hhussin71@yahoo.com>

Cambahan Lobak Merah.  Selain daripada lobak, daunnya juga enak dimakan.  Gambar Hakcipta Pn Haslinda Hussin <hhussin71@yahoo.com>

Salad Merah Fiery Red.  Gambar Hakcipta Pn Haslinda Hussin <hhussin71@yahoo.com>

Sawi dan kailan juga amat segar. Gambar Hakcipta Pn Haslinda Hussin <hhussin71@yahoo.com>

Terung Panjang Hijau dengan buah sulung.  Benihnya hanya boleh diperolehi dari blog ini.  Gambar Hakcipta Pn Haslinda Hussin <hhussin71@yahoo.com>

Tommato juga amat menjadi. Gambar Hakcipta Pn Haslinda Hussin <hhussin71@yahoo.com>

Terung Pendek Susu.  Benihnya hanya dapat diperolehi dari blog tanamsendiri.com. Gambar Hakcipta Pn Haslinda Hussin <hhussin71@yahoo.com>   



 

7 ulasan:

  1. tahniah buat tuan punya tanaman. sihat2 hasilnya. kelebihan bertanam sendiri, kita boleh petik hasil bila2 masa kita perlukan. tidak membazir berbanding kita beli di pasar, gunanya sedikit & yg lain rosak mcm tu saja.

    BalasPadam
  2. semua ni tanam dalam container ke??...segar dan sihat....kagum sangat.

    BalasPadam
  3. lynn x tau di mana silapnya, terung dah 3 kali tanam, lansung x tumbuh. Direct sowing pernah cuba, rendam benih dulu pun cuba..kecewa sgt

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin medium tanaman kurang sesuai agaknya... semai benih guna soil jenis apa ye?

      Padam
    2. Wahh .. Macam penah ku dengar soalan ni.. Biasanya en is Tanya begitu kan..? Hehe

      Padam
  4. saya punya juga tak tumbuh... mungkin tanah tak sesuai atau tak cukup air... benih yang dulu okey jer..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terung perlukan tanah yang lembap tapi tak terlalu banyak air untuk bercambah. Ia juga perlukan tempat yang gelap ketika bercambah, sama seperti cili. Lepas semai, tutup dengan plastik hitam selama 48 jam.

      Padam