Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Selasa, 16 Oktober 2012

Buah Timun Jepun Semakin Membesar


Nasib baik juga saya tanam timun baru-baru ni.  Tanaman ini perlukan air yang banyak bila mula berbunga dan berbuah.  Dengan hujan yang turun setiap hari sekarang ini, tak perlulah risau pokok akan kekeringan.  Timun jepun, timun batu dan beberapa jenis lagi mula mengeluarkan putik yang bergantungan di pagar.  Lupa pula nak semai timun mini.


TimunJepun menghasilkan buah sulung di dalam ruang sebelah rumah jiran.

22 ulasan:

  1. camana nak petik tu ?
    hehehe... kena minta izin jiran pula nak petik buah tu... ;)

    BalasPadam
  2. Saya suka! Saya suka!
    Sya mau benihnya pak termasuk dngn benih timun mini.
    (x suka pokok yg merayap tapi tergoda jua akhirnya...)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh, benih tinggal 10 pek aja lagi. kalau nak baik ngap cepat2.

      Padam
    2. Kompom mau. Simpankan ya...

      Padam
  3. As salam tuan,
    Buah tu dpt kat jiran sbb berbuah sebelah dia..hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jiran tak kisah kot, sebab dia tak suka menanam.

      Padam
  4. Jiran rumah sebelah en.is tanam jugak,tanam lalang. :)

    BalasPadam
  5. En is timun tikus xdak ka benihnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Timun tikus? Tak pernah dengar nama timun tu.

      Padam
    2. timun susu en.is tak jual ka?

      Padam
    3. Timun batang dari baka susu habis terjual dihari saya iklankan. Sekarang dah tak dapat benih tu. Kalau canteloup, tembikai susu ada sedikit stok.

      Padam
    4. Timun tikus tu jenis tumbuhan liar, buahnya sebesar ibu jari dan ada guna sbg ubatan herba.

      Padam
    5. Pokok timun tikus tu merayap juga kan? Daun dia haluskan?

      Padam
    6. timun tikus tumbuh liar di laman saya... mulanya saya tak tahu... tapi jiran sebelah yg maklumkan... buah dia kecil sebesar ibu jari sahaja... saya dah rasa... tapi ntah... saya tak fikir yg saya sukakan rasa dia... hehehe... kalau buat ubat, untuk ubat apa ye Adry@Daun?

      Padam
  6. Petola sarang yang benihnya saya beli dari En Iskandar dulu sedang berbunga dan berbuah :-) Rasanya ada tak cross-pollination di antara petola dengan timun, kalau saya mula semai timun sekarang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dua jenis tersebut agak jauh berbeza, rasanya tak cross-pollinate.

      Padam
  7. Balasan
    1. Zucchini sampai sekarang tak dapat benih yg bernas. Sebab itu tak dapat tanam. :(

      Padam
  8. Assalamualaikum,

    Saya berminat untuk mendapatkan benih timun jepun, apakah masih boleh ???

    Harap dapat reply ke bijanabijan@gmail.com.

    BalasPadam