Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Sabtu, 11 Mei 2013

Benih Untuk dijual -- Tembikai Isi Merah

Tembikai Isi Merah  menghasilkan buah bujur dengan kulit berwarna hijau muda dan jalur berwarna hijau tua.  Isi berwarna merah dengan rasa yang manis.  Semai dalam bekas semaian, alih 10 hari selepas disemai.  Tuaian pertama selepas 60 hari dialih.

Buah Tembikai Isi Merah


Benih adalah baka hibrida.  Setiap pek mengandungi 5 biji benih.  5 pek dijual dengan harga RM10.

Cara Memesan Benih

25 ulasan:

  1. kalo tanam dalam bekas boleh ke en.is???...kalau boleh saya nak sepeket.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pernah tanam dalam bekas styrofoam. Ok aja. pokok ni jenis menjalar, jadi saya elalu alihkan masuk semula ke dalam bekas. Bila berbuah saya ikat ke pagar, biar tergantung. Yang penting, letak tempat yang terima cahaya sepenuhnya, 2 bulan dapat makan.

      Padam
    2. ok,simpan untuk saya satu pek ya?.....tq

      Padam
    3. Ok, saya simpankan untuk Ibu Qistina.

      Padam
  2. waaa... tembikai merah sedap... tapi tak bole makan banyak... nanti sakit tekak + batuk...
    suka tapi tak bole... :(

    BalasPadam
  3. Saya nak.. Saya nak.. Simpankan saya 2 pek ye.. Tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ok, saya simpankan untuk Nurul 2 pek. :)

      Padam
  4. Lynn br try tanam, tapi sepokok jer.. dah 2 bulan, nampak mcm sihat. Boleh lah reserve utk Lynn sepeket ya..

    BalasPadam
  5. Tengok posting ni teringat benih rock melon pemberian sepupu yang masih tak tertanam lagi sbb tempat belum disediakan... :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanam dalam bekas pun boleh. Kalau pucuk merayap keluar, tarik semula ke arah bekas. Biar merimbun.

      Padam
    2. Kalau tanam dlm bekas styrofoam tu berapa pokok..? Kalau dia berbuah tu macamana ye..? Boleh en is bagi cara2 menanamnya..? Saya dengar kene di tempat panas baru isi ya manis, betul ke..?

      Padam
    3. 1 pokok 1 styrofoam. Semai tempat lain dulu, lepas 10 hari atau 2 daun sebenar, alih ke dalam styrofoam. Kalau nak semai terus dalam styrofoam pun boleh. Bila ia merayap keluar, tarik semula ke dalam styrofoam. Boleh juga buat pancang dalam styroam.
      ya, seperti sayur lain juga, tembikai perlukan cahaya sepenuhnya.

      Padam
  6. Balasan
    1. Pelapis-future champions kena perkenalkan diri, kalau tidak tak hahu nak simpankan untuk siapa. :)
      Saya simpankan sepeket.

      Padam
  7. Salam, tak habis2 lagi saya mengkhatam blog En Iskandar ni...seronok belajar & praktik...buah labu tengah membesar, dapat 2 bijik lepas kahwinkan. cepat betul bunga jantan tu berulat ye.. bila dah ada ulat dah rosak la benihnya ye En Iskandar?
    ada lagi soalan tentang tembikat la En Iskandar, anak pokok tembikai yang berjaya cambahkan habih lecur pada batang...lepas tu mati...benih saya rasa sangat baik sbb cepat bercambah. sayang betul. kenapa ye En Iskandar? Nur Hasana.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, bila bunga jantan berlat dah tak boleh digunakan. Ini kerana bimbang kalau masih ada telur serangga yang belum tentang yang akan menjangkiti bunga betina.

      Cambahan melecur pada batang adalah disebabkan oleh serangan kulat. Penyakit tersebut dikenali sebagai penyakit reput batang atau damping off. Pastikan tanah yang digunakan lembap sedikit tetapi tidak terlalu basah. Pastikan juga udara bebas mengalir.

      Padam
    2. Terima kasih En Iskandar utk info nya...tanam tempat yg agak lapang...mungkin terlalu basah tanahnya...

      Padam
  8. Askum...saya nak tanya tentang tembikai wangi....saya ada tanam dan dah tinggi dalam 1/2 kaki. Mslhnya pokok sya x pun menjalar mcm saya search kat internet. Memang mcm 2 ke. Pokok sekarang dah berbunga pulak. Ada yang kata nak kena cantas, tapi tak faham nak cantas kat mana

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu tanda pokok pernah kering ketika panas. Akar telah rosak. Letakkan baja dan siram dengan air lebih kerap untuk pulihkan bahagian yang rosak.

      Padam
  9. Erm..sy nk tanam dlm 10 paket..camner nk beli ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk 10 pek, julah yang perlu dibayar ialah RM30 iaitu RM20 untuk benih dan RM10 untuk kendalian poslaju.

      SMS/Whats 0175009364.

      Padam