Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, 10 September 2012

Pokok Moringa, Tanaman Ajaib Penawar Segala Penyakit

Pokok ini dah lama tercatat dalam kitab purba di timur tengah.  Cucuklah dimana pun ia akan tumbuh, dan kalau dituai selallu ia akan tumbuh subur.  Etnik India menjadikan pokok ini tanaman wajib.  Orang India dan Orang Arab dah lama menikmati khasiat pokok ini.  Orang putih baru tahu, mereka memanggilnya "The Miracle Plant".  Mereka dah tanam secara besar-besaran untuk dikapsulkan.

Memang pokok ini "ajaib". Akarnya rasa seperti horseradish, enak dibuat masakan.  Batangnya diparut dan diperah.  Cecair yang keluar diproses seperti soya, tetapi dengan protein perlu yang lebih lenngkap, daunnya kalau digoreng dengan bawang putih, enak dan tiga tangkai dah kenyang dan puas.  Bunganya wangi, enak dibuat ulam.  Buahnya enak dibuat kari. Bijinya enak digoreng dibuat snek.
Kalau petik  daun Moringa dan letak di atas meja, pasti beribu semut menghurunginya. Mengapa?  Saya pasti anda tahu jawapannya.

Daun Moringa mengandungi kesemua asid amino perlu yang diperlukan oleh badan kita untuk membina protein.  Ada yang mengatakan khasiat Moringa lebih lengkap daripada susu atau daging.  Di Afrika, Moringa ditanam diceruk rantau dan dihharapkan akan dapat menyelesaikan masalah kebuluran.

Sebenarnya dah lama Moringa menyelesaikan masalah kebuluran.  Ketika perang dunia kedua, orang kampung di India mengagih-agihkan batangnya dan setiap rumah ada menanam nya.  Ketika perang berlaku dan bekalan makanan terputus, inilah makanan ruji mereka. Walaupun ringkas, khasiatnya lengkap.

Dalam satu artikel yang saya baca, kanak-kanak di Sudan dibekalkan dengan roti yang dicampurkan daun moringa. Kanak-kanak yang memakannya tambah berat badan dalam masa beberapa hari sahaja.  Apabila ditemui semula selepas 2 minggu makan roti campuran moringa, mereka kelihatan ceria.  Apa tidaknya, segala zat makanan cukup.

Orang perempuan juga menyambut baik kehadiran pokok ini. Ada yang menelan kapsul Moringa untuk tambahkan susu badan (ibu yang mempunyai anak kecil), dan ada isteri yang menelannya untuk menambah saiz anggota hiasannya.

Saya berborak dengan seorang rakan yang arif tentang ubat-ubatan tradisi. Dia menceritakan berbagai khasiat pokok ini.  Katanya, "Bila dah dapat khasiat yang lengkap pasti sihat.  Bila dah sihat, pasti gembira dan teruja."

Jika tanya saya, kalau dibenarkan tanam satu tanaman sahaja, tanaman apa nak ditanam?  Sudah terang lagi bersuluh.




Pokok Moringa

Pautan Cara Memesan Benih
Pautan Benih Untuk Dijual 

38 ulasan:

  1. kat sini x de tanam ke abg?abg ada jual x keratan batang pokok ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya sedang menguji cambah benihnya. Jika bernas saya akan beritahu melalui blog. Jika tidak, saya akan jual keratan batang. InsyaAllah jualan bermula minggu depan. :)

      Padam
  2. Salam nk order klu ada biji benih @ keratan.. Set Mulberi ada lg x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tunggu Isnin depan. Sekarang keratan sedang direndam rooting agent. Keratan mulberi dah habis.

      Padam
  3. salam..kalau ada benihnya saya pun berminat juga..

    BalasPadam
  4. subhanallah... banyaknya khasiat... masa kat kampung dulu memang ada makan pucuk ni... tapi sekadar makan je, tak tau pun khasiatnya yang sangat kaya tu...bubuh pucuk dalam telur dadar...

    BalasPadam
  5. As salam,
    Pkk gemunggai atau juga dipanggil kacang kelo ni ni blh tumbuh melalui biji benih. Plg mudah hidup menggunakan keratan btg besar. Cucuk sbg tiang pagar pn blh hidup. Info pkk ni ada dlm blog saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Adry@Daun, cuma jangan letak di tempat teduh. Kalau tempat tak terlindung ia cepat naik.

      InsyaAllah nanti saya akan letak link ke blog Saudara, serta beberapa blog gardening lagi petang ini. Mohon kebenaran dari Saudara. :)

      Padam
    2. Terima kasih letak link blog saya dlm tanamsendiri.com ni. Pkk gemunggai ni ada kat rmh saya, kalau diarkan tanpa dipangkas ia akan meninggi dgn btg lurus dan ia mudah ditumbang jika ditanam dgn keratan btg sbb tiada akar tunjang. Kena rajin pangkas pkk ni selepas buahnya dh matang atau tua.

      Padam
    3. Semasa pangkas, daun dan batang jangan dibuang. Ia sangat berkhasiat.

      Padam
  6. Salam Tuan,
    Pokok ni membesar mcm pokok petai belalang ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, ini pokok besar. Tapi biasanya ia dipangkas kekal setakat dada supaya daun sentiasa lebat dan mudah dituai. Kalau dibiarkan tinggi sukar petik buah.

      Padam
    2. Owh... cerita pokok dipangkas ni, teringat saya, mcm saya buat utk pokok kari saya. Dipangkas supaya rendah dan mudah diambil daunnya. Menarik juga kalau ada anak pokok untuk ditanam

      Padam
  7. saya tak kenal pokok ini... kesian kan saya... betul... mmg saya tak kenal :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pernah posting tentang pokok ini setahun yang lalu.

      Padam
  8. suka makan buahnya bila dimasak kari ikan... teringat plak zaman kanak2...hehehe dulu rajinlah memetik buah dari rumah jiran... sekarang kena cari benih pokok ni balik....

    BalasPadam
  9. Kat KL nak beli benda ni kat mana?

    BalasPadam
  10. bantu saya bgaimn nk dptkn pokok ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ida boleh pesan keratan batang dari blog ini 3 batang harganya RM10. Tambah RM10 untuk kendalian poslaju.

      Padam
  11. saye nak tanya ada tak jual dlm bntuk kapsul sperti kapsul pgaga n hmpedu bumi tu? tolong bgtau sye k sye btul btul nak bli utk bapa saye yg baru d potong kakinya.... tmkasih byk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tiada. Saya jual benih sahaja.

      Padam
    2. Boleh info lanjut ttg moringa ni
      Www.haji.myzija.com

      Dia ada 92 nuterisi di dlmnya

      Padam
  12. Salam.. Saya nak beli keratan batang pokok ni tuan..

    BalasPadam
  13. salam...sy nak beli biji benih pokok nie...ada lagi tak tuan?

    BalasPadam
  14. Waalaikum salam.
    Benih dah habis stok. Keratan masih ada. Satu set 3 keratan dijual dengan harga RM10. Tambah RM10 untuk kendalian poslaju.

    BalasPadam
  15. Untuk iklankan produk anda dalam blog ini sila hubungi kami (tanamsendiri.com) di 0175009364.

    BalasPadam
  16. ada lagi x?...saya nak beli...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Benih ada dijual, RM5/pek. 1 pek ada 5 benih.
      Anak pokok juga ada dijual. 1 bekas RM10.
      Keratan juga ada dijual. 1 set 3 keratan, RM10.

      Tambah RM10 untuk kendalian poslaju. SMS/WhatsApp 0175009364 untuk membuat pesanan.

      Padam
  17. Saya dah beli dari tuan 3 anak moringa, dan sudah terima. Malangnya yg satu pokok tu terlalu kecil dan tiada urat. Saya pindah tanam bersama medianya kedalam pasu kecil. Yang kecil tu mati selepas 2 hari. Yang saya nak beritahu, yg kecil tu tak patut dijual lg. Terima kasih - abu zarin.

    BalasPadam
  18. Hari ini baru saya tahubetapa berkhasiatnya pokok ini. Masa muda-muda dulu saya tak suka bau nya. Terimakasih atas perkongsian maklumat ini

    BalasPadam