Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Khamis, 20 September 2012

Gambar Hari Ini -- Basella, Remayung Hijau

Pokok Remayung biasanya memanjat kecuali jika pokok dipotong selalu. Saya masih ingat ketika zaman kanak-kanak, ibu saya pernah menanamnya.  Ketika itu ibu saya tak tahu pokok itu boleh dimakan, dia ingatkan pokok hiasan.  Kalaulah dia tahu, sekurang-kurangnya dapat membantu menjaga kesihatan kerana ibu saya ketika itu mengidap diabetis dan darah tinggi.  

Pokok ini ditanam dalam patch belakang rumah.  Sebahagian daripadanya telah dituai malam semalam dan telah menjadi ramuan nasi goreng. :)

Pokok Remayung Hijau yang ditanam di belakang rumah.

4 ulasan:

  1. ni sayur de huang miao kan..saya suka makan sayur neh.sedap buat masak asam pedas.dah banyak kali tanam tapi x menjadi, mati..
    saya tanam belakang rumah maybe tanah tu lembap sebab pokok tu kelihatan mati disebabkan batangnya yg lembik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika tanah mempunyai saliran yang elok, biasanya tiada masalah.

      Ya, sayur ni memang enak. Kadang-kadang saya buat ulam, tapi makan sedikit sahaja kalau buat ulam.

      Padam
  2. saya suka jugak..goeng dengan ikan masin, bawang putih, bawang merah n cili.. kalau dalam steamboat pun salah satu sayur wajib

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wah nak cuba juga dengan steamboat. Biasanya saya guna kangkung aja.

      Padam