Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, 17 September 2012

Biji Bunga Matahari Matang Di Pokok

Kali ini saya biarkan aja bunga matahari matang di pokok.  Kelihatan bijinya yang telah kering sedia untuk dituai.  Alhamdulillah kali ini tiada burung yang datang memakan biji tersebut.

Biji bunga matahari mmatang di pokok.

Pautan Cara Memesan Benih
Pautan Benih Untuk Dijual
Bunga Matahari (OP)
Bunga Matahari Besar (Giant)
Bunga Matahari Warna Bercampur (Mixed Colour)



8 ulasan:

  1. Pd waktu bila sesuai nak ambil benih bunga matahari ni, bagaimana nak kenal pasti belum dah cukup matang untuk diambil dan disimpan? Tak rosak ke benih bila terkena hujan dlm proses nak keringkan tu?

    BalasPadam
  2. Bila kelopak dah layu dan bunga seperti tunduk ke bawah. Bahagian depan biji benih pula tanggal. Kalau diperhatikan tangkai, ia pecah sedikit kerana kering.

    Saya pernah jemur dan terlupa angkat bila hujan. 2 hari kemudian biji benih bercambah tetapi akar yg keluar mati kerana benih dah kering bila saya jemur.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mcm mencabar juga utk dpt benih ni, mcm blm tentu dpt benih yg bernas kalau proses x dibuat dgn teliti

      Padam
    2. Kali pertama aja. Bila dah tahu caranya, lepas tu dah tiada masalah. Macam kayuh basikal juga.

      Padam
  3. burung tak nak makan... ada banyak lagi 'food' lain yang boleh dimakan... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semburan utk menghalau anai2 & serangga ada kesan pd pokok & sayur tak? Agak musykil sebab daun pokok cili kekuningan selepas semburan dibuat oleh pest control.

      Padam
    2. selain belalang... ulat pun ada... :)

      Padam