Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Khamis, 16 Ogos 2012

Gambar Hari Ini -- Sayur Putih (Kobis Cina) Diratah Belalang

Kobis Cina dengan daun yang rosak dimakan belalang.
Musim kering lazimnya adalah musim belalang membiak.  Sukar untuk mengawal kehadirannya.  Mungkin pokok kecil boleh dilindungi dengan memasang jaring.

8 ulasan:

  1. betul la tuan Is. sayur kobis cina saya pun kena sebijik macam dalam gambar ni. bukan apa, sampai habis tinggal akar je lepas 2-3hari

    BalasPadam
  2. Ish.. Parah ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin dah sampai masa untuk menukar tanaman. :)

      Padam
  3. En. Is, mane 'searchbar' dalam blog ni? Dulu ade rasanya..

    Memudahkan cari entri lepas-lepas buat rujukan. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Search bar sepatutnya ada di sebelah atas di sebelah kiri.

      Padam
  4. dulu masa kobis cina baru nak membesar daunnya sebijik mcm ni... saya ingatkan ulat... rupanya belalang ye... sekarang dah ok... pokok dah naik elok... dah 3 kali petik daun buat ulam..sedap.. rasa seakan salad tetapi lemak..

    BalasPadam
  5. En Is kenal tak satu pokok, buahnya berbentuk karipap dan menggerutu, masam rasanya apabila sudah masak. Saiz buahnya anggaran saiz sebiji karipap. Kami di K.Terengganu panggil buah ni buah katak puru..

    pokok katak puru ni dirumah saya sering diserang semut hitam, yang bersarang diantara buah.

    BalasPadam
  6. tu buah buku nam

    BalasPadam