Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, 6 Ogos 2012

Gambar Hari Ini -- Buah Mulberry

Kalau kena dengan baja, serta cukup cahaya dan air, pokok mulberi akan cepat besar.  Pokok yang besar menghasilkan buah yang lebih besar. Buah enak dimakan begitu saja atau dibuat jem.

Buah Mulberry.
Pautan Cara Memesan Benih
Pautan Benih Untuk Dijual

24 ulasan:

  1. As salam,
    Saya br je semai pkk mulberry ni. Dpt ranting drp sedara. Masa gi ke rmh dia, tgk ada pkk mulberry yg tingginya lbh 3 meter. Buah pn byk..minta la ranting utk disemai. Ada perkembangan positif biarpun sekadar dicucuk ke tnh. Buahnya dikatakan ada khasiat dlm perubatan herba.

    BalasPadam
  2. bila akan ada benih mulberi abg is?rindu ngan rasa buah dia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya sedang sediakan pek yang baru. InsyaAllah akan ada dalam 2 atau 3 hari lagi.

      Padam
  3. semua keratan yang saya tanam tak menjadi :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wani sc tunggu hingga 2 minggu. jangan buang keratan yang telah disemai. Jika tak menjadi juga, saya akan kirim keratan yang baru.

      Padam
  4. kat rumah masih tak kerat2 lagi untuk menghasilkan banyak ranting baru dan buah baru.......

    BalasPadam
  5. Wahh. Apa rasanya en Is? manis atau masam? Saya tak pernah rasa buah ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang kuat, masam. Ada sedikit rasa manis. Macam strawberrylah, yang kuat rasa masam. :)
      Tapi rasa buah yang unik membuatkan buah ini sesuai dijadikan jem.

      Padam
    2. Jadi mulberi ni sesuai untuk buat jem sajakah? Tiada resipi lain dalam masakan?

      Padam
    3. Owh banyak. Nanti bila ada kelapangan saya akan postkan resepi yang menggunakan buah mulberry.

      Padam
    4. tunggu sampai hitam adalah manis sikit...

      Padam
  6. kecur air liur ni dok teringat buah mulberry...

    BalasPadam
  7. keratan yang tuan Is kirim tu saya dah tanam. hari-hari saya sembur lembapkan tanah, pagi sekali petang sekali. saya letak tempat redup sebab takde tunas lagi. betul ke apa saya buat nih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul, cuma elok letak di tempat cerah. Kalau tempat redup, tunas tak keluar.

      Padam
  8. Salam tuan...boleh saya dapatkan benih mulberi?? bagaimana caranya

    BalasPadam
  9. ada lg x keretan mulbery saya nak jugak

    BalasPadam