Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Ahad, 1 Julai 2012

Mmmm Best Nya Ratah Timun Jepun Tanamsendiri

Mmmm best nyer ratah Timun Jepun Tanamsendiri. Kalau semai sekarang sempat tuai bulan ramadan nanti. :)

Puteri sedang menikmati separuh dari buah timun jepun yang baru dituai.

46 ulasan:

  1. Aik? timun jepun ke tu? besarnya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya itu separuh aja. Separuh lagi jadi ulam nasi lemak. Siapa kata bertanam secara organik kecil kecil hasilnya?

      Padam
    2. hebat..hebat.. ni yang bersemangat ni.

      Padam
    3. Saya pun baru nak semai lagi dalam 100 pokok. Mem tanya, mana nak letak? Mungkin saya dah kemaruk. :)

      Padam
  2. saya x sempat lagi nak tanam, belum ada tempat disediakan. geramnya tgk gambar tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya semai 5 pokok dalam bekas gabus persediaan utk Ramadan. Biar menjalar. Tak pakai pancang.

      Padam
    2. kalau biar menjalar... nanti buah dia terkena tanah la... ok je ke?

      Padam
  3. Salam En. Is..
    benih kiriman tuan dah diterima. terima kasih banyak, saya baru sempat semai benih cili kulai sebab dalam masa yang sama sama terima benih dari kiriman TukangKebun dari KebunBahagiaBersama. Nampak gayanya saya kena cepat semai timun jepun ni kalau nak tuai bulan puasa ni ye

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum, encik, amm.... adakah tanam pisang guna biji lebih lama daripada guna anak benih seperti buah naga? i assume that lama kot hehe.... apa pendapat encik...?

    BalasPadam
  5. sulur tu aper encik? salah satu cara/teknik semaian ker? saya tak mengerti......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sulur adalah anak pokok yg tumbuh daripada akar. Pisang, buluh, stroberi menghasikan sulur.

      Padam
  6. OOO YER KER? AMMMM DAUN SUP SAYA TANAM TAK TUMBUH_TUMBUH LAMENYE ENCIK.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Benih herba yg halus memang ambil yg lama utk bercambah.

      Padam
    2. SORY LA ENCIK ASYIK TANYE JE HEHE AM>>>BENIH BETIK TAK BERCAHMABH_CAMBAH< MASANYE LAMA MCAM POKOK HERBA KER?

      Padam
    3. ORG KATA KALAU TANAM EPAL FUJI JADI< SAYA CUBA< ENCIK PERNIH CUBA KER?

      Padam
    4. Ya, betik ambil masa yang lama untuk bercambah.

      Padam
    5. kalau guna biji betik yg diambil dari buah dia... biji yg masih basah - itu cepat... melalui pengalaman saya dalam tempoh seminggu shj anak betik akan tumbuh... saya selalu buat mcm ni... kalau betik yg dibeli dipasar itu sedap... saya semaikan biji dia... tak perlu keringkan... letak terus atas tanah... bila anak betik dah ada 3-4 tunas daun dah boleh alihkan...

      Padam
    6. Bagus juga idea tu. Dan elok kenalpasti jenis buah dahulu. Pilih buah dari bakanm hermaphrodite.

      Padam
  7. benih daun sup kalau buat cara semaian sama mcm bunga crysenthymum buleh kaa abg is?

    BalasPadam
  8. Oh ya..abg IS..kalau ada lagi stok benih bunga matahari ley simpankan x?

    -Bunga Matahari (Mixed Colour)-2 pek
    -Bunga Matahari Besar (Giant)-2 pek
    -Roselle-1 pek..

    member ngan jiran nak..lepas tgk bunga matahari kembang..sampai x cukup luas lubang hidung saya kembangkan..haha..yang kembang besar tu bukan benih giant..benih biasa..mungkin terbagi suppliment spirulina kut..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ok, saya simpankan. Benih bunga matahari batch terbaru yg saya semai pun dah berbunga. :)

      Padam
    2. batch terbaru yang mana bang?

      Padam
    3. Benih dari Russia. Kens semai dulu untuk dapatkan benih sebab benih yg saya dapat hanya 5 biji. :(

      Padam
  9. kalau search internet kat oversea peladang guna air kencing sebagai baja. Patutlah tanaman mereka gemok2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alamak! He he. Boleh juga tapi kalau buat macam tu tak tergamaklah saya nak makan.

      Padam
    2. Untuk sayur, memang tak lalu saya nak makan kalau begitu. Kalau pokok buah yang buahnya jauh dari pangkal batang, itu boleh la.

      Tapi orang Puteh atau orang Asia? Sebab air kencing ni pekat sangat untuk pokok menahan kesan kepanasannya.

      Padam
    3. peladang mat saleh biasanya mereka cairkan
      air kencing nisbah 1:9 bahagian air.
      sesuai untuk tanaman yang sedang membesar
      bukan tanaman matang. juga tak sesuai untuk
      tanaman kacang dan ubi
      handle with care

      Padam
    4. Saya memang tolak sayur yang guna air kencing atau tinja manusia. Tapi untuk tujuan perbincangan, insyaAllah akan dibincangkan dalam topik yang akan datang.

      Padam
    5. Saya pernah juga terbaca mengenai ini. Mereka gelar istilah ini humanure. Di Haiti, mereka gunakan humanure ini sebagai baja kompos. Kalau di Malaysia setakat ini hanya untuk bunga kerat sahaja. Kalau untuk sayur, hanyalah kecil-kecilan sahaja tanpa pengetahuan pembeli.

      Padam
    6. Kalau pembeli tahu, habis kebun kena boikot. Siapa tergamak makan sayur humanure. Saya tak tergamak.

      Padam
  10. salam..
    biji benih untuk stevia xde ke saudara?
    kalau ada email saya abdulrani89@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Stevia ditanam dgn keratan batang.

      Padam
    2. Saya lihat orang jual satu pokok kecil dengan harga RM4. Bagaimana hendak biakkan stevia?

      Padam
    3. I Wong, mcm yg En Is tulis, guna keratan batang, paling mudah. Boleh juga semai guna biji benih.

      Padam
    4. Nampaknya saya kena tunggu pokok stevia saya yang satu ini membesar dahulu lah. Sekarang masih lembut batangnya. Nak cabut buat pembiakan pun tak sampai hati lagi.

      Padam
    5. Saya kerat bila bantangnya mula berkayu sedikit. Akar cepat tumbuh diba dicucuk ke tanah.

      Padam
  11. akum tuan is..sya ada order benih..byaran pun dh buat..maklumat tlh sya email kan..tuan tlg check in erk...tq

    BalasPadam
  12. Lamanya abg Is x post blog..x de info terbaru ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya tgh agak sibuk siapkan buku terbaru nie... ;)

      Padam
    2. Ya, hilang sekejap. Ada hal yang perlu diselesaikan dengan segera. Malam ni dah ok. Rehat sekejap. Pagi esok baru blogging semula.

      Padam
  13. saya suka bercucuk tanam tapi selalunya tumbuh tak subur. terhbur hati tgk tanaman menghijau kat sini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jun boleh bertandang selalu. InsyaAllah nanti tanaman Jun juga akan subur.

      Padam