Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, 16 Julai 2012

Jika Pokok Kering Celup Dalam Air

Kadang kala pokok menjadi sangat kering kerana hari sangat panas atau terlupa siram,.  Walaupun daun kelihatan seperti terbakar pokok tersebut mungkin masih boleh diselamatkan.  Isikan air di dalam baldi, kemudia celup pokok yang kekeringan di dalam air.  Biarkan beberapa kari.  Daun yang kering mungkin akan luruh dan tunas baru akan keluar,.

Pokok Alamanda ini telah kering.  Apabila dicelup ke dalam baldi berisi air, ia segar semula.

4 ulasan:

  1. Oh, nama pokok ini alamanda ye, baru saya tahu. Pokok ini byk di felda dulu-dulu.

    Nak rendam pokok berapa lama biasanya Tuan Is?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rendam sehingga pokok segah semula. kalau daun dah terbakar, rendam hingga 3 hari. Biasanya daun tersebut akan luruh dan tunas baru akan tumbuh.

      Padam
    2. kalau tengok logo alamanda, putrajaya kan lebih kurang je ngan bunga ni.... saya pun dapat tahu bunga masa alamanda putrajaya dibuka...hehehe sebelum ni panggil bunga kuning je...

      dulu masa arwah ayah hidup, kat tepi jalan penuh bunga ni ditanam(jalan tu masuk lot tanah orang)... selepas pindah dari rumah lama, takde sape nak jaga pokok tepi jalan tu walaupun pokok tu berada dalam tanah yang bertuan...

      hari tu pernah jadi juga kes macam ni, tapi cabut daun luruh, pokok yang layu/terbakar tu disiram selalu... alhamdulillah hidup... dan yang penting keluar pucuk baru...

      alhamdulillah sekarang musim mendung/hujan... biasanya nak dekat puasa selalu panas terik....

      Padam
    3. bunga rasmi negeri terengganu ni.. :) cantik...

      Padam