Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Sabtu, 14 Julai 2012

Hujan Dah Turun, Kacang Panjang Mula Berbuah

Dua tiga minggu lepas cuaca panas dan kering.  Banyak pokok tidak berbunga dan buah mula berkurang.  Alhamdulillah, minggu ini hujan mula turun setiap hari.  Pokok mula keluarkan putik bunga.  Di pagar belakang rumah, putiik buah kacang panjang mula kelihatan.  InsyaAllah dua tiga hari lagi dapatlah bekalan kacang panjang yang tak putus.





9 ulasan:

  1. amboi masak nasi goreng sedap nie...

    BalasPadam
  2. Benih yg dijual dalam pek kat supermarket tu ok ke x ye? Atau lebih baik pegi kat peladang? Sebab sy nak btanam kecil2an shj.

    BalasPadam
    Balasan
    1. beli kat sini je la. berbaloi sesuai untuk tanam sikit2 ni

      Padam
    2. betul tu.... bukan apa, saya ada beli benih daripada pasaraya dan daripada tuan is atau mardi.... yang dibeli dipasaraya benihnya kurang berkualiti berbanding dibeli dari tuan is atau mardi....

      Padam
  3. kat tmpt saya ni 2-3 mggu ni hujan lebat setiap ptg...minggu ni kejenya kutip kacang panjang je la...hujan mmg membawa rahmat..pokok tak perlu disiram petang2...lepas hujan pokok nampak subur je...senang rasanya hati tengok pokok2 yg ditanam hidup subur

    BalasPadam
  4. Saya dulu pernah gak tanam kacang panjang ni, tapi selalu diserang ulat, habis rosak kacang tu. Apa petua Tuan boleh kongsikan untuk mengelakkan serangan ulat dan serangga perosak ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tanam bersama peria katak sebagai "buddy". Ulat serang peria katak dan tidak ganggu pokok kacang panjang.

      Padam