Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Rabu, 16 Mei 2012

Tuaian Hari Ini -- Terung Pendek

Hari ni Puteri pilih nak makan sayur apa untuk makan malam.  Puteri pilih, ulam Terung Pendek cicah kicap manis.  Puteri abis dua pinggan nasi.  Papa bertambah 1 kilo berat badan. Alhamdulillah, puas makan cara begini.


Yang ini Puteri punya.

Hmmmm yang ini pun sedap juga nampaknya....

Mmmmm yang ini bau pun sedap.

Yang ini pun Puteri punya.  Orang lain nak, petik sendiri.


11 ulasan:

  1. seronoknya menuai hasil bila tanaman menjadi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan saja seronok tuai, seronok melihat ketika menjadi, seronok dimakan. :)

      Padam
  2. wah ruang yg.terhad tetapi dapat di gunakan sepenuhnya..tahniah..alhamdulillah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ruang ini akan dipadatkan penggunaannya. Hasil tuaian perlu ditingkatkan 4 kali ganda supaya cukup untuk seisi rumah.

      Padam
  3. wah best nyer. kalu kat rumah saya ni tak boleh tanam luar pagar, nanti kena kencing anjing. pernah tengok depan mata sendiri, anak india tu bawak anjing dia jalan2. pastu anjing dia kencing kat pokok serai. budak tu tak tau apa kot.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hmmm... kalau kejiranan 1 malaysia... mmg gini la...
      sakit hati bila tengok org spesis yg tak konsider tanaman org... :(

      Padam
    2. Kalau budak-budak boleh tegur. Yang susahnya, orang dewasa pun buat begitu. Yang hairan dia tak pula bawa anjing ke depan rumah sendiri untuk buat kerja. Rumah jiran juga yang jadi mangsa.

      Padam
    3. yang jadi sakit hati... anjing ni dia akan 'mark' tempat 'membuang' dia... esok lusa dia datang tempat yg sama juga... :(

      Padam
  4. Bestnyer, patch terung saya habis saya cabut semuanya sebab kena serangan whitefly.walaupun buddy dengan marigold..sedih.nnt saya cuba dengan tulasi yang saya order dengan saudara Iskandar semoga berjaya kali ini...

    Kalau saya mcm Zizo saya cari pokok yang anjing/kucing tak suka mcm marigold ke..ada cadangan pokok lain tak saudara Iskandar...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada, saya akan buat posting tambahan tentang buddy posting. Mungkin memakan masa. Saya sedng cuba siapkan artikel tentang bela cacing.

      Padam