Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Sabtu, 5 Mei 2012

Terkini Tentang Labu Air

Serangan kekabuh timun dah berkurang.  Cuma ada 2 atau 3 ekor sehari.  Itupun ditangkap dan dihapuskan.

Sejak kekabuh timun berhenti menyerang daun kelihatan lebih sempurna.

Saya pun merasa lega apalagi bila kekabuh kura-kura mula berkunjung.  Makhluk perosak yang kecil pasti akan menjadi habuan kekabuh kura-kura.


Kekabuh kura-kura sahabat kebun.

Lihatlah betapa segaknya kekabuh ini.  Mungkin dah banyak makhluk perosak dimakannya.

Kekabuh kura-kura menunggu mangsa.

Alamak! Apa tu di atas daun?  Baru aja nak santai beratus-ratus ulat kecil menyerang daun labu air.  Ulat ini boleh digunakan semburan larutan sabun dan minyak masak kerana saiznya yang kecil, hanya 1 cm sahaja.


Serangan ter baru.

Apa-apa pun, bunga betina dah mula keluar, menandakan penantian selama ini akan berbaloi.  Rupa-rupanya dicelah-celah daun dah ada buah labu air yang hampir sedia untuk dituai.  Tidak laam lagi dapatlah nikmati sayur air labu air dengan lada hitam. Mmmmm enak!

Bunga betina labu air yang bakal menjadi buah.



Pautan Cara Memesan Benih
Pautan Benih Untuk Dijual
 

11 ulasan:

  1. amboi tklama lehla makansayuq labu ayaq..
    en.is,beih petunia tu kalao nak semai cemana,kena letak sebiji2 ke atau tuang je sepaket,sbb halus benar ye rupanyaa..hehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. :)
      Jangan letak dalam satu bekas, nanti penuh bekas tu bila tumbuh. Semai dalam 3 hingga 5 biji aja sebekas.

      Padam
  2. o ya ka,bukan apa sebab haluih sgt benihtu,tksangka benihnya sekecik tu....hehe nasib beik tanya en.is..hehe kena hati2 silap2 leh masuk dlm lubang idung hahahahahaaa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan lah hidubenih tu.Kalauhidu terbersin memanglah masuk dalam lubang hidung. He he.

      Padam
  3. ohya en.is,nak tanu tanah area umah saya ni,er maksud say akeliling umah ni rasanyapenuh dgn anai2,saya tk nampak lagila macam ada cacing tanah,agak2 en.is ada ke cacing yg dpt idup ye,sebb area ni byk anai2,..bygkan longgok daun2 kering pun dia@anai2 leh buatsarang ....kesian umahni,tuan umah tak peduli,kami penyewa yang duduk..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anai-anai kat kawasan rumah biasa ada. Asalkan rumah dah diletak ubat (treated) tak mengapa, selamat. Kalau ada tanda-tanda nak masuk rumah, panggil aja pest control.
      Kalau ada anai-anai kemungkinan besar ada cacing. Kawasan rumah saya dulu pernah ada anai-anai. Saya pergi beli 10 ekor anak ayam. RM2 seekor, jadi RM20 semuanya. Buat balik, kais tanah tempat ada anai-anai. Anak ayam mula makan.
      Tiap-tiap petang balik kerja, saya letak ayam dekat yang ada anai-anai, kemudian cangkul sedikit biar anai-anai keluar. Lepas sebulan, anai-anai habis.
      Tapi semaian sawi pun habis. Ayam suka makan sawi. :(

      Padam
    2. genius betul... beli ayam hapuskan anai2...saya x pernah terpikir pun...

      Padam
  4. oww beli anak ayam,teknik yg bagus dan mesra alam,tapikankalo saya beli anak ayam kompem kena adu dgn mjlis bandaran,sebb jiran mesti komplen,diaorangni kaki komplen,rumah saya pernah kena saman oleh majlis bandaran,gara2 kami masa tu baru je masuk umah sewa ni,tk sempat panggil org dtg mesin rumpot,.pastu lalang tingitak sampai pinggang pun,kena saman 100.bila kami kol majlis bandaran,diaorg ckp mybe aduan dari jiran2 la...hmm saboq je la..mcm2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin jiran tu kesunyian. Kena belai belai dia tu. :P

      Padam
  5. hahahhahaa sebelum pindah duk situ,penyewa lama dh gtau jiran sebelah punya pe elll...hehe

    BalasPadam