Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Jumaat, 4 Mei 2012

Pokok Seribu Manis, Beri Ajaib, Synsepalum dulcificum

Pokok Seribu Manis

Pokok Seribu Manis, atau kini dikenali sebagai beri ajaib bianya dikaitkan dengan suatu yang luar biasa.  Apabila mengecap buah ini, beberapa minit kemudian, buah-buah yang masam akan terasa manis.  Walaupun begitu, buah tersebut sebenar tidaklah manis.  Hanya lidah sahaaja telah tertipu. Buah asalnya tetap masam, jadi janganlah dimakan banyak buah yang terasa manis itu berlebihan kerana anda mungkin akan sakit perut. 

Bahan kimia yang terdapat dalam beri akan terlekat pada sel rangsangan manis pada lidah menyebabkan sel tersebut mengesan asam sebagai suatu yang manis.  Kesan ini kekal sehingga 5 atau 6 jam. 



Buah Seribu Manis menjadi kesukaan burung.  Apabila buah ranum petik dengan segera atau buah tersebut akan menjadi habuan burung.

Pautan Cara Memesan Benih
Pautan Benih Untuk Dijual

15 ulasan:

  1. Salam En Is, nak tanya sikit.. kucai yang sy tanam berbunga..macam mana nak dapatkan benih dr bunga tu ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mama Melur perlu tunggu hingga menjadi buah. Bila benih dah sedia untuk dituai, tangkai tersebut akan kering. Potong tangkai buah dan keringkan dulu tetapi jangan terkena cahaya matahari yang terik. Bila dah kering, simpan dalam peti sejuk dalam 2 minggu. Pastikan bekas kedap air.
      Bila nak semai, keluarkan dari peti sejuk, biar suhu biji benih kembali ke suhu bilik, rendfam dalam air suam selama 2 hingga 8 jam. Kemudian semai.

      Padam
  2. Salam tuan is, saya pun ada kemuskilan dgn pokok tomato saya yg daun dia dibhg bawa macam 'karat' tapi berbuah lagi satu pokok terung pulak masaalahnya daunnya kering ditepi masih berbunga belum lekat buahnya...adakan ini penyakit pokok, macam mana nak selesaikannya... tolong bantu saya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. lupa nak bagi tahu, saya tanam menggunakan biji benih yg saya beli kat pasar tani

      Padam
    2. Ada beberapa kemungkinan. Satunya ialah jangkitan penyakit. Saya akan bincang tentang perkara ini nanti melalui posting kerana ramai yang menyatakan menghadapi masalah yang serupa.

      Padam
  3. Salam abang Is..saya nak tanya abang ada tak benih buah ajaib nie?sekadar bertanya..lagi satu benih yang abang kirim haritu x sampai lagi..saya akan setia menunggu..terima kasih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah bila ada benih nanti akan diwarwarkan. Pek baru telah dikirim. Harap bersabar menunggu. :)

      Padam
  4. aslm en.is,benih petunia dh sampai ptg tadi .trima kasih la byk2 ye....suka sgt..

    BalasPadam
  5. Oh..ya..abg Is..abang pernah dengar dan tengok x pokok lada buah dia kaler ungu..?Saya ada terlihat kat kedai bunga haritu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya pernah. Dulu saya pernah tanam dan ada jual benihnya. Sekarang dah ehabisan stok. Sila browse gambar/posting lama.

      Padam
  6. hi Bro... saya nak beli buah ajaib.. ada lagi tak?? boleh call atau sms saya?? tq!!

    BalasPadam
  7. 0 1 0 2 2 6 8 5 4 8 nombor telfon saya

    BalasPadam