Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, 7 Mei 2012

Gambar Hari Ini -- Pokok Selasih

Daun selasih enak dibuat ulam dicicah sambal lada atau sambal belacan.    Mmmmm... Satu pinggan nasi tak cukup. :)

Pokok Kemangin subur di musim panas dan hujan seperti sekarang.



Pautan Cara Memesan Benih
Pautan Benih Untuk Dijual

24 ulasan:

  1. salam..macamana nak tanam pokok nie..ada benih atau degan keratan batang je

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tanam dengan benih. Kalau tanam dengan keratan pun boleh, lagi cepat.

      Padam
  2. nak tanya skit..en. iskandar ada tanam pokok stevia tak? klau ada bleh bgtahu cara nak biakkan pokok ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya ada tanam. Benih stevia sangat halus. Lebih baik tanam dengan keratan batang. Saya biakkan dengan keratan batang.

      Padam
  3. saya dah cuba tanam dengan batang tp tak menjadilah..kalau en.iskandar tak keberatan bleh tolong tunjuk cara nak biakkan pokok nie.. sy sebenarnya tak berapa jelas dengan artikal cara penanaman benih pokok nie.pokok dituai selepas ia mengeluarkan bunga. sy dah pun tuai kemudian sy ambil sebahagian batang yg dituai dan tanam semula tp tak menjadi..so sy tunggu pula keratan batang pada pokok yg dituai mngeluarkan tunas.tp lama sgt nk tumbuh..bila dah ada sy kerat dan cuba tanam pucuk tu tp tak jd juga...kesian pokok sy jd eksperimen...

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah bila ada kelapangan saya akan postkan kaedah yang saya gunakan, berserta gambar.

      Padam
    2. terima kasih en. iskandar..sy tunggu...

      Padam
  4. wah! tanam dalam pasu je pun tumbuh subur... guna vermicompost ke tuan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak. Dah lama tak bela cacing tanah. Guna tanah campur dan baja organik yg biasa aja.

      Padam
    2. Tanah campur ni tuan beli ke? Kalau beli, biasa jenama apa yg tuan guna? Terus guna atau ada campur dgn tanah lain?

      Padam
    3. Tanah yang mengandungi tanah liat dan pasir. Yang saya beli tiada jenama. Dijual dengan harga RM1.50 satu beg plastik. Boleh campur sendiri. pH kekalkan antara pH 5.5 hingga 6.5. Elak menggunakan tanah bakar kerana pH tanah bakar tinggi (Beralkali).

      Padam
  5. laksam kat lembah kelang ni satu tempat je best dan sedap... iaitu kat dapur rumah sendiri... heheh jangan marah ye tuan is... gurauan dipetang hari yang sedap dan elok ni...

    BalasPadam
  6. salam en.iskandar. saya masih keliru mana satu kemangin dan selasih.kalau tak silap kemangin yang berbunga putih kan. selasih pulak bunga purple.betul ke? kalau salah, harap betulkan.terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Basil ada banyak jenis. Saya pun baru tahu betapa banyak jenis basil ni. Yang popular di negara kita ada dua, kemangin dan selasih. Kemangin berbunga putih, selasih berbunga ungu. Kemangin ada bau manis sedikit, selasih mempunyai rasa yang lebih kuat.

      Padam
    2. hijaudaun, terima kasih. Saya dah salah menamakan pokok, sebab saya ada tanam dua-dua. Gambar pokok ini sebenarnya ialah pokok selasih (thai basil).

      Padam
  7. salam tuan is, daun selasih ni mmg pembangkit selera. ulam cicah budu. saya ada tanam thai basil, lemon basil dan sweet basil. nampaknya ada satu sindrom yg sama pasal mereka ni. pokok saya kurang rimbun dan tumbuh meninggi walaupun selalu dikutip pucuknya. batang bahagian bawahnya nampak kering warna coklat, mcm nak mati...tapi tak mati. boleh tuan is cerita masalah apa tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanda hardening tu. Biasa berlaku kalau tengahari kena panas terik. Tak apa, pangkas sampai dalam sekaki aja dari tanah. Tambah baja organik. InsyaAllah naik semula.

      Padam
  8. terima kasih lepas ni boleh cuba.

    BalasPadam
  9. salam...en is biji benih selasih ni xdak ka?

    BalasPadam
  10. Salam saya cuba taman pokok basil dngn keratan tp tak hidup..apa salahnya ye..? saya tanam dlm pasu sederhana dan tanah hitam beli dari tesco.. tp 3-4 hari mati... tolong ajar saya tip2 nya.. tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Posting tentang tanam dari keratan batang telah ada dalam blog. Kena cari tu. :) Saya belum sempat nak cari pautannya.

      Padam
  11. As salam. Saya dah berjaya tanam selasih guna keratan . Dia mudah hidup dan biak dr sporanya

    BalasPadam