Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Sabtu, 12 Mei 2012

Gambar Hari Ini -- Pokok Bendi

Buah bendi perlu dipetik ketika muda.  kalau tua dah kurang enak dimakan.  Buah Bendi ini sedia untuk dituai.

Pokok Bendi sedang berbunga dan berbuah.


Pautan Cara Memesan Benih
Pautan Benih Untuk Dijual

11 ulasan:

  1. Balasan
    1. Ceri Kampung (kerkut) atau ceri biasa?

      Padam
    2. Salam...tuan ada jual ceri kampung(kerkut)?

      Padam
  2. En is, berapa lama dari berbunga smp tuai? hari tu sy lambat tuai dah keras ketung dah jadinya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. He he. Saya tuai 3 hari selepas berbunga. Kalau bendi singa hari ke 3 dah mencecah dlm 6 inci. Kalau tunggu lama memang keras ketung. Jangan biar kering di pokok kecuali nak buat benih. Kalau ada buah kering di pokok, tak lama lepas tu pokok akan mati.

      Padam
    2. oh patutla keras ketung jdnya..sy tuai lepas seminggu lebih rasanya...hehe..

      Padam
  3. saya tak pasti berapa hari selepas berbunga tuai....heheh tengok saiz besar jer, terus tuai.... selalunya picit sedikit tengok tahap kelenturan bendi... kalau dah rasa keras sikit, elok la dipetik...hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ambil dalam masa 3 atau 4 hari selepas berbunga boleh makan sebagai ulam tanpa dimasak. Enak.

      Padam
    2. nanti kecik la pula.... tak puas hehehe... macam ulam raja, da togel...heheheh kena semai banyak2 pokok ulam raja ni...

      pokok kacang botol nampaknya da masuk tahap membesar la pula... daun tumbuh banyak.... sulur2 bunga masih kecil2 lagi, yang lama sudah habis tahap bunganya... betul2 sampai hujung...huhuhu.... nak kena operasi buang pucuk2 dan sedikit sebanyak daun2 sebab sekarang macam tak terkawal la pula...

      Padam
    3. Pucuk kacang botol kalau goreng pun sedap. Kalau celur, boleh buat salad. Manis!

      Padam