Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Khamis, 31 Mei 2012

Cara Pintas Untuk Paksa Mulberi Berbuah

Mulberi akan berbuah banyak bila pokoknya tumbuh tinggi hingga 8 meter.  Mungkin sebab itu mulberi kurang ditanam di kawasan perumahan.  Namun begitu, kita yang tiada ruang tidak perlu gusar.  Mulberi sebenarnya boleh ditanam dalam bekas.  Kalau nak paksa mulberi berbuah, kerat batang pokok tersebut.  Bila ia tumbuh tunas, biasanya terdapat beberapa putik beri.  Walaupun tidak berbuah sebanyak kalau dibiarkan pokok tumbuh tinggi, ia tetap memadai.  Bolehlah merasa. :)

Buah Mulberi yang hampir ranum.

11 ulasan:

  1. wah, boleh sampai 8 meter tu. redup je rumah nanti. kan best macam tu ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya kalau ada ruang. Pada ketinggian ini pokok pun akan berbuah lebat.

      Padam
  2. wah ye ke? best jgak tu..saya ada pokok mulbery jugak..mesti best nanti bila dah rendang kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, tapi kena jaga, burung pun suka makan mulberi ranum.

      Padam
  3. pokok mulberi baru nak membesar.... tapi hari tu melawat ke rumah kakak ipar, takde siapa jagakan, habis layu semua daun dan sesetengahnya terbakar.... kasihan kat pokok.... nasib hidup lagi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah boleh diselamatkan lagi tu.

      Padam
    2. menunggu pucuk baru dari dahan utama... lepas ni nak cantaskan supaya banyak cabang....

      Padam
  4. Ade tak jual benih mulberi???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Keratan ada stok lagi. Tapi jumlahnya terhad.

      Padam
  5. brp harga keratan mulberi ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buat masa ini keratan mulberi tiada dlm stok.

      Padam