Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Selasa, 22 Mei 2012

Buah Tua di Pokok Hanya Selepas Tiga Hari Terabai

Minggu lepas kami dikejutkan dengan berita kematian suami kepada adik ipar (biras).  Jadi aktiviti berkebun terbantut.  Hari ini kami mula menilai semula apa-apa tyang terbantut.  Nah, kacang panjang dah membengkak, bentu berserat, terung hilang berkilau dan roselle tumbang kerana berat.


Buah Kacang Panjang dah berkedut menandakan dah tua.

Buah Bendi pula dah berserat.

Pokok Rosselle tumbang kerana berat.

Bunga Matahari mekar, terus menambah seri rumah walaupun kami kurang memberikan tumpuan.

17 ulasan:

  1. Kalau macam kacang panjang dah berkedut tu boleh la diambil benih untuk tanam semula kan atau perlu dibiarkan sehingga kacang kering dan mengelupas baru di ambil benihnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, kalau nak dibuat benih. Kalau nak makan pun kira ok lagi. :)

      Padam
  2. waahh bestny apoko roselle en.is smpai lebat buahnye...en.is,minta bantuan bagi pendapaat atau petua utk saya musnahkan danjauhkan makhluk perosak ni di pokok kari saya ye...
    http://aduhaianak.blogspot.com/2012/05/aku-paling-kecewa.html
    selalu ja dia hinggap

    BalasPadam
  3. encik iskandar, adakah cara menanam kangkung, sawi dan kailan sama tekniknya? semai..bila dah kluar daun, alihkan dalam bekas lain @ lakukan kaedah penjarangan dengan menggunting. dan, adakah dari mula kita tanam benih tu, bekas tanaman mesti diletakkan ditempat yg dapat cahaya matahari sepenuhnya?. tqvm (",)
    ~ sy baru bjinak2 nk menanam sayur-sayuran didalam pasu..duduk rumah x btanah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lebih kurang sama untuk sawi dan kailan. Kangkung pula tak perlu dialih.

      Padam
    2. Saya sekadar mencuba, tanam dlm bekas yg diletak atas dulang air untuk tanam kangkung, nampak mcm mudah nak tumbuh.

      Padam
    3. Kalau kangkung memng cara yang saudara guna tu sangat sesuai, sebab kangkung suka air. Ia tahan air yang bertakung.

      Padam
    4. terima kasih atas perkongsian ilmu (^_^)

      Padam
  4. la..sama la saya bercuti 3 hari..blik kacang panjang macam tu la rupanya n pokok roselle pun tumbang. anak ambil buah roselle makn.. bendi pun tua..boleh simpan untuk benih la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seronok juga sebab pokok terus tumbuh. Yang dirisaukan, pokok mati kerana tidak disiram.

      Padam
  5. tuan is, saya dah dapat benih yang kedua... sayangnya cili pimiento je tinggal...takpe la, benih belum tersedia lagi...

    bila tengok bunga matahari, suka sebab dekat rumah pun dah kembang... 3 pokok semuanya.... yang tanam dalam polibeg daun dia kecil tapi bunga besar la juga... yang tanam atas tanah daun besar2.... sebesar tapak tangan... tapi bunga saiz lebih kurang sahaja....

    BalasPadam
  6. abg is..masih x dpt lg benih yg abg kirim dulu..kalau buat kiriman sekali lg tp dgn pos berdaftar..berapa saya kene tambah lg..kempunan nak menanam ni..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pek kiriamn gantian akan dikirim menggunakan PosLaju. :) Harap bersabar. Perkara macam ni kadang-kadang berlaku.

      Padam