Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, 28 Mei 2012

Bela Ikan Pelaga

Minggu lepas sempat jenguk adik yang bela ikan pelaga (sekilau siam) di Kemaman.  Ikan banyak tapi masih muda.  Dia bekalkan kira-kira 10 hingga 15 ribu ikan setiap batch.  Sasarannya dalam 15 ribu ekor sebulan, tapi katanya tak cukup tangan.  Proses membiakkan ikan ini agak rumit.  InsyaAllah kami akan siapkan buku cara membiak ikan pelaga untuk hobbyist.  Saya sedang mengumpul data teknikal daripada adik.  Rakan-rakan yang berminat untuk dapatkan ikan pelaga boleh ke Kemaman. :)


Takungan yang mengandungi anak ikan pelaga (betta).

Piring adalah satu daripada gejet penternak ikan pelaga.  Kalau nak tahu kegunaannya, kena beli buku (ebook) cara ternak ikan pelaga. :)

Ikan yang matang disaingkan untuk elak ikan berlaga sesama sendiri.

Betta merah yang masih muda.

19 ulasan:

  1. wah! akan ada ebook baru, Tahniah tuan!

    p/s: Buku yg sblm ni sedang diproses dah diterbitkan ke tuan? Nak beli sebuah utk rujukan ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah dihantar utk menerbitan, mereka nak tunggu MAHA. Saya sedang pujuk untuk early edition. Mereka kata, nanti MAHA kang basi. Hmmmm.... Sabar jer larrr.

      Padam
    2. tunggu MAHA? Bila MAHA akan berlangsung tu? Aduhai... sabar je lar menunggu...

      Padam
    3. Saya sendiri pun dah tak sabar. :)

      Padam
    4. kalau tunggu MAHA jawabnya hujung tahunlah... huhuhuh susah juga ni...

      Padam
    5. Mungkin mereka nak tunggu saya siapkan semua title dalam siri, 19 buah tu... :( Teruk kerja. He he.

      Padam
    6. harapnya betullah diterbitkan pada MAHA nanti... dan harap juga dapat pergi ke MAHA... sebab edisi lepas langsung tak pernah pegi...huhuhuh

      Padam
  2. wah..semlm sy search pasal ikan laga..hehe..hajat di hati nk bela nnti cuti semester.. tp apa yg sy confius ikan betina akan di asingkan setelah telur menetas...ikan jantan bila pula akan diasingkan? berapa hrga ebook tue tuan? mcm bermint jer sy nie...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tentang cara biak ikan tu saya kurang mahir lagi. Nanti saya tanya adik dulu. Tentang ebook harap bersabar, masih dalam draft. :)

      Padam
  3. wahh kalu dah siap buku . tlong "keep " satu ye,Swear sya nk beli ~!!! ><

    BalasPadam
    Balasan
    1. sudah ada ebook berkaitan penternakan ikan laga? nak satu ::)

      Padam
  4. terlupa nak bagi tahu, benih terakhir, cili pimiento sudah diterima dan sudah pun disampaikan kepada pemiliknya, kakak ipar saya....

    terima kasih tuan is atas benih2 tambahan... lepas ini nak menyediakan tray tanaman. sebabnya ingin menanam benih baharu...

    BalasPadam
  5. salam..
    ebook berkaitan penternakan ikan laga sudah ada?
    berminat lah :)

    BalasPadam
  6. Ya, buku telah siap. Ada beberapa isu yang belum diresolve. InsyaAllah Januari akan diedarkan.

    BalasPadam
  7. Nak beli buku satu macam mana???ada dijual dekat mana ye????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ia dijual secara online melalui blog ini. Buat masa ini hanya versi eBook.

      Padam