Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Selasa, 17 April 2012

Gambar Hari Ini -- Kekabuh Mentimun (Aulacophora indicus) Sedang Mengawan

"Tunggu apa lagi, cuaca elok, makanan pun banyak.  Jom kita membiak."

Barangkali itulah ungkapan kekabuh jantan bila memujuk kekabuh betina.  Serangga ini (Aulacophora indicus) membiak selepas hujan.  Cuaca sekarang memang amat sesuai untuk mengawan dan seterusnya membiak.  Apa lagi bila kita bertanam, terutamanya tanaman jenis yang memanjat -- kita seolah-olah membuat kenduri untuk mereka.  Mungkin kenduri kawin. 


Kekabuh Timun (Cucumber Beetle) sedang mengawan.


16 ulasan:

  1. Balasan
    1. hahaha..tergelak saya baca :D
      dah jumpa penyelesaian untuk masalah pest ni dalam skala kecil selain tangkap dan bunuh? hari tu ada terjumpa jurnal (? tak pasti) dia kata guna biji soursop (durian belanda) dan petrol boleh sebabkan kematian untuk serangga penyerang daun mentimun ni. fungsinga sebagai racun kulit dan perut. ntah ye ke tak tak tau lah

      Padam
    2. http://wwbota.free.fr/XMLPublication/text+index/biopesticides.htm

      boleh buat kat rumah atau hanya di lab saja? saya tak jumpa kumbang ni lagi (harap2 takkan jumpa lah)

      Padam
    3. Ya, betul tu. Kulit biji durian belanda yang dijadikan serbuk boleh digunakan. Serbuk tersebut juga digunakan untuk membunuh kutu dio kepala. :)

      Tentang membunuh kebabuh timun, saya ambil keputusan untuk biarkan saja kerana serangan tersebut hanya berlaku di musim mengawan. Habis musim ia akan tinggalkan kami.

      Padam
    4. Hehe, xpe la, kira kita tanggung la kenduri kawin mereka2 ni selagi x banyak kemusnahan yang dilakukan oleh mereka.. Hehehe.. Biasa la lepas kenduri kawin, bersepah.. Nama pun raja sehari.. Tapi kekabuh ni raja semusim kot.. Hehe :)..

      Padam
    5. Jumlah kekabuh ni dan berkurangan di laman rumah. Musim kawin dah hampir selesai. Mungkin laman orang lain pula akan menjadi nurseri kekabuh ni.

      Padam
    6. Jangan datang laman rumah saya dah la.. Hehehe :)..

      Padam
    7. Kalau tiada pokok jenis labu, peria dan mentimun tiada masalah. Kenduri di pokok jenis ini sahaja. Bahan yang ada dalam daun ini diperlukan untuk pembiakan.

      Padam
    8. rasanya dekat rumah pun dah mula berkurangan....tapi masih mengharap mereka nyah dari pokok yang ditanam...hehehe

      Padam
  2. anak timun saya yg baru di alih ke tanah, tak sempat besar.... selamat dikendurikan... :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nanti tanam lagi. Jangan putus asa.

      Padam
    2. He he. Ketika di Riching dulu batch pertama saya tanam, seluruh batas tinggal tunggul. Kemudian saya tunggu dalam dua minggu dan semai lagi. Semua tumbuh hingga berbuah. Tiada satu pun kekabuh mentimun muncul. Saya syak, musim kahwin dah selesai, kekabuh hijrah ke kawasan lain.

      Padam
  3. tak saya heran cuaca baik atau buruk...pijak tetap pijak. Ish.....geramnye. habis pokok2 timun saya.....baru berbunga terus kojol. balik kerja tgk pokok terus operasi pijak memijak......stress rasa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ibu Qistina, gardening sebagai hobi sepatutnya hilangkan stress. Memang betul, bila kena serang makhluk perosak, stress bertambah.

      Padam