Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Rabu, 11 April 2012

Pokok Tomato Perlukan Pancang

Batang pokok tomato tidak kuat, ia perlukan pancang.  kalau tidak disokong dengan kayu pancang, inilah jadinya.  baru dua biji tomato yang sedang membesar, dah patah.  Tak mengapa, lain kali akan ingat, tomato perlukan pancang. :)

Walaupun hanya 2 biji, buah-buah ini ternyata terlalu berat untuk pokok tomato.

Kalau tidak diikat pada penyokong atau pancang, tomato akan patah seperti ini.

10 ulasan:

  1. Tuan, kalau guna kaedah "Topsy Turvy", batang pokok tomato tu akan patah tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah kelebihan topsy turvy, makin lebat buah makin tegak pokok, tapi ke arah graviti. Pokok tak akan patah.

      Padam
    2. sir syahmi dah buat cara topsy turvy ke? nanti saya follow..hehe

      Padam
    3. Belum lagi wani sc.. Hehe.. Nak semai benih dalam tray semaian pun xde masa lagi.. :)..

      Padam
  2. saya ada review pasal topsy turvy, tak dapat byg cr penanamannya. adakah kita kena tanam dlm pot khas atau tanam spt biasa cuma trbalikan bila dah besar?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Topsy Turvy adalah bekas yang dipatenkan. Ia adalah bekas khas untuk tanam tomato secara tertonggeng.

      Padam
  3. Saya Ada nampak kit topsy turvy di ace hardware.. Adakah itu yg en is maksud kan..? Tapi, tak pula pergi membelek harganya.. Tentu mahal kan..

    BalasPadam
  4. Sy pn x dpt nk byg la nk buat mcmana teknik ni en is...ada yg sy tgk lgsg x gna tanah , mcmana nk mskan anak pokok tu kedlm botol n mcmana pokok tu boleh melekat kt ctu...sy budak br blajar... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kaedah ni patented. Buat carian, topsy turvy.

      Padam