Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Rabu, 21 Mac 2012

Puteri Menikmati Tomato Segar

Kalau ada sikecil yang gemarkan sayuran, pastikan tanam banyak.  Kalau tidak terpaksa berebut.  Puteri, sememangnya menjadi rutin pagi-pagi kutip bunga telang, salad, dan buah yang ranum untuk sarapan.  Salad digaul thousand island salad dressing menjadi kegemarannya.  Kalau tomato ranum, habis di situ juga.  :)  Tak sama rasanya dengan tomato yang terjual di pasaraya, kena yang ini petik, terus makan.

Best tomato ni.  Tak nak kongsi.

Mmmmm, manis.

10 ulasan:

  1. Saya setuju, tak yg dijual di pasaraya dengan yang segar dipetik di laman rumah. Isteri saya sendiri selepas merasa bendi ditanam sendiri sblm ni, skrg pandai meminta saya tanam lagi (dah lama x bertani sbb kesempatan waktu nak uruskan tanah yg penuh rumput degil) :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. He he, seperti amaran saya ketika mulakan blog ini dulu, tanamsendiri boleh ketagih. :)

      Padam
    2. betul, saya setuju. Saya ketagih nam bercucuk-tanam, org lain ketagih sayuran segar :D

      Padam
    3. Hehe, betul juga tu.. Cuma saya je yang mula² lagi sebab kekangan masa..Banyak kerja pejabat yang perlu diselesaikan.. :)

      Padam
    4. Salam..sejak dua menjak ni saya asik terpaut dengan blog ni dan beberapa blog tanaman kebun yg lain. lepas je saya baca blog ni terus bersemangat utk bercucuk tanam.Sebagai pekebun amatur yang tiada apa-apa asas pertanian blog ni dapat membantu orang seperti saya sedikit sebanyak. insyaAllah saya juga akan bina blog sendiri untuk berkongsi pendapat dan pengalaman.buat masa ni saya baru selesai membuat batas. bila dah ada benih dan perkembangannya nanti saya akan muat naik dalam blog.Penulisan En. Is benar2 memberi inspirasi kepada saya. terima kasih.

      Padam
    5. Alhamdulillah. Comment Sdr mat jon menaikkan lagi semangat saya, dan rasa berbaloi usaha saya selama ni. :)

      Padam
  2. itulah bila da tanam sendiri memang seronok dapat hasil... dah seterusnya rasanya pasti berbeza...

    saya makan kacang botor/kelisa pun rasa lain... dirumah rasa manis dan berlemak/meaty tapi kalau beli kat kedai... kosong je rasa...hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin sebab yang di rumah, petik terus makan. Yang di pasar dah tersimpan beberapa hari.

      Padam
  3. saya spt puteri suke tomato segar dari pokok - sedap!...
    yg pasti saya suka guna tomato segar dlm masakan asam pedas... rasa dia akan berbeza berbanding dgn guna tomato yg dijual dipasar...
    bagi saya tak mengapa saiz tomato yg ditanam kecil - tak besar seperti dipasar... yg penting rasa dia lagi sedap... ;p

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang ada tomato saiz besar. Yang ini memang baka saiz kecil.

      Padam