Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Jumaat, 23 Mac 2012

Makhluk Perosak -- Ulat Bulu Lymantriidae

Ulat bulu dari keluarga Lymantriidae boleh dikenal pasti dengan kehadiran empat jambul pada badannya.  Ulat bulu ini adalah larva kupu-kupu.  Kutip dan buang jika temui ulat bulu kerana ia memakan daun tanaman.  Pakai sarung tangan kerana ulat bulu jenis ini menghasilkan bulu yang boleh menyebabkan gatal pada kulit.

Ulat bulu sejenis kupu-kupu (moth) dari keluarga Lymantriida.

11 ulasan:

  1. Owh ye... pokok saya juga pernah diserang dengan ulat bulu. Mujur memang saya nak cantas bahagian diserang, so saya cantas dan buang terus.

    Kalau kita buang dgn sarung tangan, kemudian bahagian di sarung tangan yg memegang ulat bulu sblm itu kita pegang, adakah kita akan kena kesan gatal juga?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya kurang pasti. Yang pasti bahagian jambul paling berbisa. Itu pun bukan semua jenis ulat bulu dari keluarga ini, hanya 2 jenis yang berbisa.

      Padam
  2. Sy kepit ulat bulu guna hujung gunting n buang dlm longkang...

    BalasPadam
  3. oh... baru ni di laman saya pun terdapat ulat bulu hampir sama rupa ini... tapi dia sepenuhnya berwarna kuning... ada di entry ini :-
    http://tamanramuan.blogspot.com/2012/03/wonder-pet-lagi.html
    rasanya dari keluarga yang sama agaknya... sekali pandang cantik... ;p

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wah, bulunya lagi panjang. Jenis ini amat cergas di waktu malam. Jangan tersentuh, gatalnya kulit tidak terperi. Semala zaman kanak-kanak dulu saya pernah terpegang sejenis ulat bulu. Seminggu juga demam, malam tak boleh tidur. Bulu hanya dapat dikeluarkan setelah diuli tepung (zaman tu bomohlah yang datyang buat house visit :), dressar jauh). Itu pun setelah pangkalnya dah keluar sendiri sikit-sikit.

      Padam
  4. saya buang pakai ranting dan tonyoh2 sampai mati.... selalu ada kat daun limau. habis togel pokok limau purut dan kasturi...huhuhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok limau memang tempat ulat bulu suka bertandang. Biasanya dari jenis Swallowtail. Yang dalam gambar dalam blog Maria tu dari jenis kupu-kupu. Saya gerun sedikit dengan ulat bulu, sebab dah rasa bisanya. :(

      Padam
  5. Inilah makhluk perosak paling aktif/banyak menyerang pokok2 saya...

    BalasPadam
  6. kat rumah saya dulu2 banyak ulat bulu, sekarang ni dah tak berapa ada. siap boleh buat koleksi fotografi, hi, hi... :-D.

    lihat link ini http://blogkaryait.wordpress.com/fotografi/ulat-bulu/

    ada banyak jenis, ada yang nampak macam hidupan laut dalam jer. agaknya kalau terkena boleh bawa maut tak .... musykil2.

    BalasPadam