Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Khamis, 29 Mac 2012

Makhluk Perosak -- Ulat Pada Pokok Kum Quat

Rama-rama dari jenis Swallowtail sememangnya hanya membiak di atas pokok limau.  Larva rama-rama tersebut, iaitu ulat yang berwarna hijau mampu meratah pucuk limau dalam masa yang singkat.  Buang atau musnahkan bila terjumpa.  Saya kutip ulat dan buang satu-satu. 

Ulat ini adalah larva rama-rama dari jenis swallowtail hanya makan daun pokok l;imau (citrus).

Kutip ulat dan musnahkan.

10 ulasan:

  1. erkkk... boleh pegang pakai tangan ke?... kita geli...
    selalunya jatuhkan pakai sudip pokok lepas tu penyekkan je... kalau hari tu hati kesian (tak sampai hati nak membunuh)campak masuk dlm parit je...

    selain pokok limau - dia suka kat pokok durian belanda juga...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok durian belanda? Dah lama saya cuba cari benih pokok ni tapi tak jumpa2

      Tak ada ke buddy untuk pokok Kum Quat supaya ulat ini tidak hadir?

      Padam
    2. Ulat dari jenis ni boleh pegang dengan tangan.

      Padam
    3. Saya belum jumpa lagi tumbuhan yang ulat ni takut. Tapi ulat jenis ini serang pokok dari jenis tertentu sahaja. Ia dapat diselesaikan dengan mengutip aja. Kalau tidak pun, burung akan datang tolong kutip. :)

      Padam
    4. bagusnet : kalau mahu di area sungai buluh - ada jual - saya ada jumpa...

      tapi saya dapat dari jiran... kata dia anak durian belanda ni tumbuh masa dia buang biji durian belanda tu sendiri... bila dah banyak dia beri pada saya sepokok... ;p

      Padam
  2. Owh.. Tapi kalau gatal, gunakan 'mopiko' je.. Hehehe :)..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulat jenis ni boleh dipegang. Dari pengalaman saya lah. :)

      Padam
  3. dulu ada pokok mangga depan rumah..banyak sangat ulat ni..geli betul.kucing2 suka tangkap n letak depan rumah.. buka pintu ja ada ber-ekor2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. He he. Ni kali pertama dengar kucing tangkap ulat. Kalau tangkap ular biasalah. Kalau letak depan rumah kira ok lagi. Kucing saya letak dalam kasut. Bila sarungkan kasut.... Nasib baik ular jenis tak bisa dan buat-buat mati.

      Padam
    2. nakalnya la kucing-kucing tu... saya tak bela kucing sbb anak ada asma... lagi pun kucing jiran selalu je melepak kat laman saya... tak bela kucing tapi ada kucing kat laman rumah...

      Padam