Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Selasa, 13 Mac 2012

Gambar Hari Ini -- Tomato

Buah tomato masih hijau.  Tak sabar tunggu buah ranum.  Pokok tomato perlukan cahaya yang banyak, tetapi seminggu dua yang lepas, cuaca terlalu panas.  Pokok seperti terbakar di waktu tengahari dan petang.  Di sebelah pagi, hanya separa pulih.  Mujurlah pokok masih mampu bertahan.  Buah dah semakin lebat.

Buah tomato lebat tapi belum ranum.

Pokok ini seperti terbakar kerana cuaca panas terik, namun begitu tetap menghasilkan buah.


9 ulasan:

  1. saya tanam tomato tak pernah berbuah.. mesti mati sebelum tu. yang sekarang ni ada pokok setinggi 6", masik eluk lagi.. tak tahu lah lepas ni.. bagaimana nak jaga supaya tak mati?? sebab kalau dah setinggi 1 kali pun masih mati...

    BalasPadam
  2. Dah boring dah tanam tomato asyik x menjadi..berbunga tapi jadi kering dan gugur..tinggal 2 kat laman saya..huhuhuhu..

    BalasPadam
  3. In syaAllah saya akan letakkan posting tentang penjagaan tomato dan cili. Artikel tengah edit lagi ni. Ramai yang menghadapi masalah dengan kedua tanaman ini. Harap bersabar menunggu.

    BalasPadam
  4. Salam,
    Saya dah lama berminat nak tanam mulberry di taman rumah, tapi tak tahu nak cari di mana. Cari-cari di nursery, tak jumpa.
    Encik Iskandar ada jual keratan mulberry merah atau hitam? kalau ada, saya amat berminat untuk membelinya.
    Saya juga berminat untuk membeli benih Roselle.
    Saya boleh dihubungi melalui SMS pada (016)6651067
    Terima kasih.

    BalasPadam
  5. Salam En. Hafez,

    Untuk pembelian benih Roselle, encik boleh klik link disebelah kanan yang tertera perkataan 'Roselle'.. Disitu terdapat cara membuat pesanan untuk benih² yang ada dijual oleh Tuan Iskandar..

    Harap dapat membantu :)..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Sir Syahmi. Keratan roselle dari jenis merah ada disimpan, tetapi jumlahnya terhad. Saya akan simpan untuk En Hafez.

      Padam
  6. Ya, encik Iskandar, saya juga menanti posting mengenai penanaman, penjagaan dan pembajaan pokok tomato.

    Mohon dituliskan, ya! hehe

    setiap kali menanam, berbuahnya cuma sebiji! :-))

    BalasPadam