Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, 19 Mac 2012

Gambar Hari Ini -- Daun Sup, Curly Parsley

Daun sup seeloknya ditanamdi ruang berdekatan dapur.  Bila teringin, petik terus makan.  Yang ini saya tanam depan rumah, pada tiang.  Kalau tiada ruang, tiang rumah pun jadi tempat bertanam. :)

Daun Sup di tiang rumah.

10 ulasan:

  1. wahhh...kreatif betul ni.. boleh saya ambil idea... tanaman sayur saya sebelum ini x pernah berjaya kerana anak2 benih yg baru bercambah sering habis dimakan siput... pokok bunga dia x kacau pulak. lepas ni nak cuba semai dalam bekas gantung la pulak. kalau dia naik jugak tak tau la.

    sebenarnya dah bermacam cara saya guna utk atasi masalah siput ni seperti gunakan kulit elur, bir (mintak jiran india belikan), tabur garam, air campuran yis dan gula merah. dia dok mai jgk. mcm dah putus asa nak bertanam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semasa kecil dulu, kebun kami pernah diserang siput. Ikutkan hati nak dicancurkan semuanya. Tapi ayah pesan suruh kutip aja, letak dalam kereta sorong. Bila dah penih, dia tolak dan buang di seberang sungai. Tahap kesabaran saya tak mampu mencapai kesabaran ayah. Saya kutip dan tabur garam. Terdapat pellet yang jual di nurseri dan kedai agro yang digunakan untuk mengumpan dan membunuh siput dan lintah bulan. Saya sendiri guna kulit telur.

      Padam
  2. Fuhhh.. Suburnya.. Ni bagi air ikan juga ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, 2 minggu sekali. kalau pergi pasar, lepas siang ikan terus disiram.

      Padam
  3. kegagalan paling terkini... daun sup ditanam menggunakan akar lebihan buat masak, dua pokok mula bercambah daunnya.. ada dalam 10-15 helai daun.. hati berbungaaa je tgk... nak petik pun sayang. pagi semalam keluar nak siram tgk2 dah tinggal tunggulnya aje. tikus dah buat aniaya..

    hmmmm....beginilah nasib diriku yg malang....(ikut lagu p.ramlee)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adusss, kalau ada tikus, masalah bila menanam.

      Padam
  4. macam mana nak buat air ikan tu En Iskandar?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pernah posting dulu. :) Ini pautannya.

      Nanti saya repost. :)

      Padam
  5. menjadi/subur2 je daun sup tu..

    daun sup yang ditanam dulu tak menjadi plak, ni cuba semai benih baru plak.. harap2 kali ni menjadi..

    BalasPadam