Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Rabu, 1 Februari 2012

Pertumbuhan Zucchini dalam kotak Styrofoam

Pertumbuhan Zucchini dalam kotak styrofoam begitu cepat mengalahkan pokok zucchini lain yang disemai atas tanah dalam patch raise bed menggunakan campuran medium yang sama iaitu tanah campur dan kodisyener tanah.  Bandingkan saiz buahnya yang diambil hari ini berbanding dengan gambar dalam posting semalam (31.01.12).

Pertumbuhan zucchini begitu galak, saiz buahnya bertambah kira-kira 50% selepas 24 jam.  Gambar mengggunakan kamera hp, tiada resolusi tinggi dalam stok.

2 ulasan:

  1. kenapa dlm styrofoam lbh cepat dpd atas tanah cara biasa, adakah sbb nutrien tidak mengalir ke tempat lain, maka nutrien yg ada tidak terbazir?

    BalasPadam
  2. Ya, kalau dibanding dengan bertanam atas tanah menggunakan batas biasa, saya rasa cara ini lebih cepat. Kalau tanam dalam raise bed, pertumbuhannya hampir sama. Sebenarnya berganting pada kandungan tanah yang digunakan.

    Kelebihannya, kalau tanam dalam bekas, lebih mudah kawal terutamanya rumpai dan makhluk perosak.

    Pada pendapat saya, tanam dalam raise bed lebih mudah maintain sebab air yang disiram mengalir sekata dan tidak perlu disiram dengan kerap. Dalau dalam bekas seperti inji perlu disiram setiap hari sebab pokok zucchini yang sedang berbuah memerlukan air yang lebih banyakl daripada biasa. Namun begitu air mudah bertakung kerana ruang simpan air yang terhad.

    BalasPadam