Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Jumaat, 20 Januari 2012

Tuaian Hari Ini -- Manggis dan Rambutan

Buah-buah ini rasanya manis, dah sampai ke hujung musim.

Manggis dan rambutan.

6 ulasan:

  1. Sugguh sedap nampak manggis tu. Huhu. Tak kesampaian saya nak makan manggis tahun ni sebab tak sempat nak balik kampung. Sibuk study katakan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, memang kedua-dua jenis buah ini amat manis rasanya. Ladang UPM pasti banyak buah sekarang ni. Ajak aja kawan-kawan pergi fruit hunting. :)

      Padam
    2. UPM sudah habis musim rambutan dan durian. Manggis tak kelihatan pula. Kata pensyarah saya, pokok maggis di UPM kurang dibaja sebab kurang bajet. Apakan daya, saya dah nak tamat belajar pun. Makan di kampung jer la. =)

      Padam
  2. hmmm... kat sini rambutan dan mempelam jelah yang ada....dulu setiap masa boleh makan pelam(sepatutnya bermusim)... ntahlah apa rahsia abah....heheeh mungkin kerana selalu meletak baja kot...waallahuaklam...lagi satu banyak jenis pelam ditanam dirumah hasil daripada biji2 yang orang bagi mahupun beli....yang tahu pelam padi dan pelam epal, ada lagi beberapa pelam yang saiz sederhana besar, dan besar....kecil sikit dari harum manis pun ada... ni tak tahu langsung nama....

    sekarang ni tunggu pelam epal tengah berbunga... lama juga mau tunggu hasil tu nanti... sekarang ni usaha mengahwinkan pokok tanpa kenduri... ambil spesis dirumah lama letak dirumah baharu... cuma pokok pelam ni, keluar daun tidak sama waktu....agak sukar juga....

    BalasPadam
  3. Seronok juga kalau mempelam berbuah sepanjang masa. Kalau lambat masak, kena dengan colek pun sedap.

    BalasPadam