Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Jumaat, 13 Januari 2012

Gambar Hari Ini -- Cili Wangi, Capsicum frutescens

Cili wangi menghasilkan bau yang semerbak apabila digoreng.  Saya gemarkan cili ini kerana ia enak dibuat minyak cili.  Enak dimakan bersama mee goreng dan spaghetti.


Cili wangi dengan buah yang sedia dipetik.
-----------------------
Picture of the Day -- Fragrant Chili, Capsicum frutescens
The small chili produces nice sweet smell when fried. I like this because it makes a tasty chili oil. The oil is delicious when eaten with fried noodles or spaghetti.

6 ulasan:

  1. Teringin saya nak tanam pokok cili dan cuba dengan baja foliar buatan syarikat pensyarah saya. Nak tengok betul ke hasil meningkat jika sembur baja foliar beliau.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pembekal benih saya pernah juga syorkan baja foliar. Saya tidak pernah cuba. Lepas I wong cuba, ceritakan keberkesanannya kepada kami. Mana tahu, dapat juga kami manfaatkannya.

      Padam
    2. Sebenarnya ada bukti keberkesanan penggunaan baja foliar. Pensyarah saya sendiri tunjukkan kepada kami dalam kelas. Apa yang diberitahu, ia digunakan untuk kesan ecpat tapi untuk penggunaan mapan, kenalah guna baja sebatian. Baja foliar yang mengandungi mikronutrien amat elok untuk tumbuhan bermusim. Selalunya digunakan pada pokok hiasan atau buah. Sayur pun hanya pada yang berkualiti tinggi. Saya sembur baja foliar pada pokok kaktus saya sahaja setakat ni. Alhamdulillah. Berbunga selepas 2 bulan sembur dengan baja foliar.

      Oh lagi satu, saya lupa nak minta boleh tak en Is kongsikan bersama buku-buku hortikultur yang en Is ada? Teringin juga saya mengetahui review buku-buku hortikultur kepunyaan en Is. Mungkin nanti jika ada duit, boleh saya beli juga buku tersebut.

      Padam
    3. Betul tu, pembekal saya pun berkata begitu. Mereka gunakan pada pokok buah dan bunga. Dulu saya pernah cuba pada pokok limau dan bunga putih yang wangi serti melur, kerak nasi, sedap malam dll, memang berkesan. Cuma sekarang saya fokus pada baja organik dan elak sembur pada tumbur sayur daun. Ini kerana lembapan pada daun boleh menyebabkan kulat, maklum sajalah pokok ini tak disembur gungisid.
      Saya perhatikan buku horticulture luar fokus pada presicion horticulture. Lebih jimat tenaga kerja dan kurang pembaziran biji benih. Tetapi alatan di negara kita kurang (mungkin kerana saya masih berada ditahap amateur, jadi tidak terdedah pada alatan terkini.)
      Saya kagum dengan ladang diJepun, 10 tahun dulu saya pernah terjumpa artikel pertanian tentang penggunaan robot dalam horticulture. Dari semai hingga tuai, semua dijalankan oleh robot. Saya pernah pujuk-pujuk student saya (student mechatronics) untuk buat projek yang berkaitan, tapi masa dan bajet terhad, mereka lebih gemar buat robotic arm utk projek akhir. Sekarang dah tak mengajar, jadi dah sedikit tertinggal dengan teknologi terkini. :(
      Tentang buku2 tu, anytime. Bila free just hello hello. Dua tiga hari ni masih caught up dengan penulisan buku teks. Bila beres nanti kita hangout dan bincang-bincang.

      Padam
  2. encik, ini cili yg colour putih tu kan? ada jual benih cili ni x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada, tetapi jumlahnya terhad. Cuma ada 5 pek sahaja. :(

      Padam