Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Khamis, 22 Disember 2011

Gambar Hari Ini -- Salad Peperomia

Salad Pepperomia bila dikerat (tuai) dan disiram selalu, pertumbuhannya akan galak.  Pokok ini tidak mempunayi daun yang besar, mungkin nutrien yang diterima tidak mantap.  Daun hanya tumbuh sehingga 5 cm sahaja.  Saya pernah tanam Peperomia yang daunnya tumbuh sehingga sebesar tapak tangan.  Ketika itu saya siram daun dengan cecair kompos (compose tea) seminggu sekali.

Pepperomia tumbuh segar di dalam bekas.

13 ulasan:

  1. saya pernah merebus dan minum airnya, rasanya 'not bad' tak pahit.kutip yang menumpang dalam pasu bunga.belum cuba makan sbg salad walaupun tiap2 hari nampak pokoknya. bagaimana nak tanam sendiri pokok ni? nampak segar dan cantik je kalau dalam satu bekas.

    BalasPadam
  2. Saya tanam dengan biji benih. Saiz biji Peperomia amat halus, tapi bernas.

    BalasPadam
  3. Sedap ke salad peperomia ni?

    BalasPadam
  4. kebanyakkan orang mesti merasakan pokok ini beracu/toksik sebab jarang diserang serangga.... malahan hidup subur plak tu...hehehe

    agak2nya mungkin boleh dibuat racun organik barangkali???

    BalasPadam
  5. Mungkin sebab ia herba yang mempunyai rasa yang kuat, macam basil, rosemary, ulam raja, daun kadok, kesom, tarragon dan serai. Juga tidak diserang makhluk perosak. Semuanya enak.

    BalasPadam
  6. itulah... tidak mengapa... nanti ingat mahu cuba eksperimen dengan menggunakan herba herba ni sebagai racun.... lihat apa yang berlaku.... kadang2 sakit hati tengok pokok kena makan ngan belalang dan siput...huhuhu

    BalasPadam
  7. Wat masak sayur tumis ngan ikn ilis @ udang leh x peperomia ni... Ada tumbuh lam pasu kt rmh, x tanam pun..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin boleh. Rasanya berempah sadikit.

      Padam
  8. Pkk hempedu bumi pun tumbuh sendiri numpang lam pasu bunga. Salu cabut buang aje, takut berebut baja ngan pkk bga ros

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok yang tumbuh tapi kita tak nak dirujuk sebagai rumpai.

      Padam
  9. salad tumbuh meliar di kawasan rumah sampai terpijak pun tk mati akhrinya disembur racun.nasib baik tumbuh satu di edible garden

    BalasPadam