Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Khamis, 17 November 2011

Pokok Lidah Buaya Penuh Pasu

Pokok Lidah Buaya atau Aloe vera adalah sejenis tumbuhan sukulen, iaitu tubuhan yang berair.  Tumbuhan ini dipercayai berasal dari Sudan.  Cecair dari daun Pokok Lidah Buaya berlendir dan dipercayai mempunyai kegunaan dalam kosmetik dan perubatan.  Cecair Pokok Lidah Buaya boleh dijadikan pelembap kulit (moisteriser).  Cecair tersebut dipercayai mempunyai ciri anti kulat dan digunakan untuk mengubat kulit yang dijangkiti penyakit kulat misalnya kurap dan panau.

Lazimnya Pokok Lidah Buaya ditanam sebagai tubuhan hiasan di dalam pasu.  Ia boleh ditanam dari tunas pada akar iaitu sulur.   
Pokok Lidah Buaya atau  Aloe vera

Pokok Lidah Buaya tumbuh penuh dalam pasu dan perlu dialih.

Pokok Lidah Buaya digunakan dalam perubatan, terutamanya untuk mengubat penyakit kulit.
Pokok-pokok ini dah penuh pasu.  Ia akan dikeluarkan dan diasingkan.  Mungkin akan semai disemaikan sebahagian aja.  Selebihnya akan diproses.

8 ulasan:

  1. Diproses? Dijadikan apa tuan?

    Boleh share proses tu? :D

    BalasPadam
  2. Saya jadikan moisteriser dan sebagahian dari ramuan sabun. Posting tentang cara membuat sabun akan dimasukkan kelak. Masih menunggu masa yang sesuai untuk mula membuat sabun sendiri.

    BalasPadam
  3. hebatnya... sy ada tanam jua tp xreti lak nak proses2 jd sabun ke apa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mudah aja cara buat sabun, cuma saya tak berkesempatan nak ambil gambar lagi. Peralatan semua dah cukup. Bila ada peluang, saya akan postkan. Bahagian teori semua saya dah letak.

      http://www.tanamsendiri.com/search/label/buat%20sabun

      Padam
  4. assalamualaikum...tuan,saya ada gak tanam pokok herba kat laman umah, isteri saya syor kat saya cubalah tanam pokok lidah buaya lak....itu la ingat nk cuba tnm....saya suka tengok pokok2 mmbesar depan mata lagi pun banyak kegunaan nya dlm rawatan dan pencegahan...INSYAALLAH

    BalasPadam
  5. saya ambil jelinya dan campur dlm minuman mcm yg dijual dikedai

    BalasPadam
  6. Boleh tanye .. mana nak dptkan aloevera ni ye? ada dijual kat mana2 tak>?

    BalasPadam