Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Selasa, 27 September 2011

Nutrien Tumbuhan -- Bahagian 9 dari 20

Sebab Kekurangan Fosforus 
Fosforus sememerangnya jarang ditemui dalam tanah. Nutrien ini lazimnya ditemui dalam tanah yang mempunyai keasidan yang terhad iaitu pH 5.5 hingga 6.5 dan sukar diserap oleh tumbuhan.

Dalam tanah beralkali, fosforus sebati dengan unsur kalsium dan magnesium. Dalam tanah yang berasid pula (pH 6.0 ke bawah), unsur fosforus bergabung dengan aluminium atau besi. Jadi kalau ingin pastikan tumbuhan dapat serap fosforus, pastikan tanah hampir neutral. Kita akan bincangkan tentang keasidan tanah dan cara mengendalinya dalam posting yang akan datang.

Ketakseimbangan nutrien juga boleh menghalang tumbuhan dari menyerap fosforus. Misalnya jika telalu banyak zink dalam tanah, tumbuhan tidak dapat menyerap fosforus.

Sumber Fosforus 
Penanaman tumbuhan yang mempunyai akar yang menjelajah jauh ke dalam tanah dapat membantu pengambilan fosforus. Bagaimanapun sumber yang paling mudah ialah batu fosfat yang mengandungi 20 hingga 30% fosforus. Ia patut dilumatkan dan ditabur di atas tanah. Oleh kerana fosforus sukar mengalir ke serata kawasan di dalam tanah, elok kalau dapat digaulkan di dalam tanah. Ini kalau tumbukan kecil. Kalau anda tanam pokok besar, elok letakkan debu batu fosfat ke dalam lubang yang digali berdekatan dengan pokok. Tinja kelawar, tinja cacing tanah, dan tinja burung yang memakan bijirin juga kaya dengan fosforus. Sebab tulah kalau anda gunakan baja tinja kelawar anak pokok akan membesar dengan cepat. Sumber fosorus yang lain termasuk serbuk tulang, ikan bilis hancur dan air basuhan (detergen yang diperkaya dengan fosfat). Anda juga boleh gunakan baja kompos yang dibuat dari rumpai yang hancur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan